woensdag 13 maart 2019

Julie | CD Review: Avril Lavigne – Head Above Water

Het is nog eens tijd voor een CD Review hier op Verodoesthis. Avril Lavigne bracht onlangs haar nieuwe album Head Above Water uit en die moest ik natuurlijk hebben. Ik heb al haar albums in huis en Under My Skin was zelfs het eerste album dat ik ooit kocht. Ik was vroeger echt grote fan van Avril en haar eerste twee albums blijven toch mijn favorieten. Na haar lange gevecht tegen de ziekte van Lyme bracht ze toch een nieuw album uit. Het merendeel van de nummers schreef ze op haar ziektebed en ik was te benieuwd om het album niet te kopen. Ik geef jullie van alles nummers mijn eerste indruk aangezien ik dit artikel schrijf op het moment dat ik het album voor de eerste keer ga luisteren. Zijn jullie ook benieuwd? Lees dan zeker verder!

De album cover vind ik echt heel mooi en het past ook volledig bij het concept. Head Above Water is het eerste nummer dat ze schreef en dat is dan ook meteen de naam van het album geworden. Ik heb dat nummer al wel geluisterd en ik vond het meteen een schot in de roos! Het is mede door deze eerste single dat ik benieuwd was naar de rest van het album. Het album bevat 12 liedjes die ze allemaal zelf (mee) geschreven heeft. Haar vorige albums vond ik iets minder goed qua teksten dan haar eerste twee. Vooral haar recentste self-titeled album uit 2013 was een beetje oppervlakkig, vind ik persoonlijk. Ik was dan ook zeer benieuwd of dit album meer zou voortgaan op haar laatste songs of dat het terug zou lijken op het oudere materiaal.

1. Head Above Water
Het eerste nummer van het album, is ook meteen het nummer waarnaar het album vernoemd is. Hierboven kunnen jullie de prachtige videoclip zien. Dit nummer greep me meteen vanaf de eerste keer luisteren naar de keel. We kennen allemaal wel bange momenten maar Avril schreef dit nummer echt op het moment dat ze dacht dat ze het niet zou overleven. De tekst is prachtig, haar stem komt hier super mooi in uit en ook muzikaal zit het nummer goed ineen. Ik vind dit een zeer sterke opener!

2. Birdie
Dit nummer begint met rustige pianomuziek. Het nummer gaat over vrijheid en doen waar je goed in bent. Soms willen mensen of situaties je tegenhouden in je kunnen en daar tegen vechten is waarover de tekst gaat. Ik vind dit nummer van de eerste keer best oké. De tekst heeft een goeie betekenis en dat vind ik altijd belangrijk bij nummers. Avril zingt zowel hoog als laag in dit nummer. Het is zeker een nummer vol empowerment.

3. I Fell In Love With The Devil
I Fell In Love With The Devil is een powerbalad die gaat over een slechte relatie. Soms weet je hoofd dat iets niet goed voor je is, maar gaat je hart er toch voor. Ik vind dit een mooi nummer en op een of andere manier vind ik dat ze bepaalde woorden mooi uitspreekt. Ik kan ooit echt voor zulke kleine dingen vallen in een nummer. Avril is heel gelovig en dat merk je zowel in Head Above Water als nu met de verwijzingen naar engelen en de duivel.

4. Tell Me It’s Over
Dit nummer werd ook al uitgebracht voor het album uit was. Ik heb het één keer geluisterd maar wou toch wachten tot ik het album in handen had. Het gaat over de kracht vinden om een slechte relatie te beëindigen. Zowel haar stem als de tekst in dit liedje zijn erg kwetsbaar en daar hou ik wel van. Het nummer heeft iets herkenbaar maar toch is het helemaal anders dan wat ik van haar gewend ben. Volgens mij doet een bepaald stuk muziek me denken aan The End van Little Mix, dat toevallig ook over het einde van een relatie gaat.

5. Dumb Blonde
Avril heeft dit nummer uitgebracht met Nicki Minaj en dat doet me uiteraard ook aan Little Mix denken, die hun eerste single van LM5 Woman Like Me ook in samenwerking met Nicki Minaj uitgebracht hebben. Het is een nummer om duidelijk te maken dat Avril geen dom blondje is en dat ze zelf goed weet wat ze wil. Dit is een duidelijk statement om je meer zelfvertrouwen te geven en te geloven in je eigen kunnen. Ergens doet het me aan de sfeer van Hello Kitty denken, maar dan op een meer volwassen manier. Op het album staat de versie zonder Nicki en die vind ik eigenlijk ook wel leuk. Bekijk hieronder de lyric video die ze samen uitgebracht hebben.

6. It Was In Me
Wat een prachtig nummer is dit! Het gaat er over dat je overal naar antwoorden kan zoeken maar dat ze eigenlijk binnenin jezelf zitten. Overigens is dit nummer opnieuw een powerbalad en daar vind ik Avril Lavigne nog altijd het sterkste in. Ik vind het inspirerend om te luisteren naar hoe ze haar leven terug in eigen handen genomen heeft en hoe ze nieuwe kracht gevonden heeft om verder te gaan. Sommige mensen vinden dat dit nummer wat weg heeft van I’m With You en dat haar stem klinkt zoals op Under My Skin. Ik ben in ieder geval helemaal overtuigd door dit nummer.

7. Souvenir
Souvenir gaat over een vakantieliefde die tot een einde komt. Je kan het ook betrekken op een langeafstandsrelatie. Op zich spreekt dit nummer me minder aan omdat het voor mij persoonlijk niet herkenbaar is. Het is zeker een mooi nummer maar op dit moment niet mijn favoriet. Veel mensen zullen dit vast een goed nummer vinden maar ik moet het toch nog enkele keren horen voor het me kan overtuigen denk ik.

8. Crush
Het nummer begint weer vrij rustig. Crush gaat over halsoverkop verliefd worden maar bang zijn om gekwetst te worden door je ervaringen met vorige relaties. Dit liedje past perfect bij de sfeer van dit album. Toch ben ik zelf nog niet echt head over heels voor dit nummer gevallen. Ik vind dat het muzikaal vrijwel het hele nummer lang hetzelfde blijft. Waarschijnlijk is dit liedje een groeier en moet ik het vaker luisteren.

9. Goddess
Goddess gaat over de periode wanneer je je super slecht, alleen en verloren voelt. Maar dan ontmoet je die ene persoon die alles weer beter maakt en die je het gevoel geeft weer de moeite waard te zijn. Het nummer zelf is zo goed als akoestisch met alleen een gitaar op de achtergrond. Het refrein bevat wel grappige stukjes, zoals: “He thinks I’m sexy in my pajamas, the more I am a hot mess, the more he goed bananas”. Zeker een tof liedje dat goed past op dit album maar voorlopig nog geen topfavoriet.

10. Bigger Wow
Ik had deze titel eerst gelezen als Bigger Now, but het is wel degelijk Bigger Wow. Het gaat erover dat je je leven zo goed mogelijk moet leiden. Op zoek gaan naar wat je verdiend en niet settelen voor minder. De strofes bevatten zachte muziek, het refrein heeft iets meer tempo. Het is zeker een liedje dat snel mee te zingen is door de herhalende stukken in het refrein. Om eerlijk te zijn vind ik dit een prima albumvuller maar zie ik het bijvoorbeeld niet als single.

11. Love Me Insane
Avril heeft dit nummer zelf op haar piano in haar woonkamer geschreven. Het gaat over jezelf toestaan terug verliefd te worden, na enkele teleurstellingen. De sfeer is vrij rustig en chill, echt een nummer om op te ontspannen. In het refrein komt er een stukje waarin ze Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah zingt, op de manier waarop ze dat in I’m With You ook deed maar dan ditmaal positiever.

12. Warrior
Dit is een van de eerste nummers die ze voor het album schreef, na Head Above Water. Ik snap echter wel waarom het de afsluiter is van het album. Doorheen het album kon je al horen hoe sterk ze terug in haar schoenen staat en deze Warrior bevestigd haar strijdlust. Hiermee hoopt ze ook haar fans de kracht te geven door haar muziek om weer verder te gaan. Dit nummer weet me opnieuw helemaal te raken en te overtuigen. Volgens mij is dit samen met Head Above Water en It Was In Me mijn favoriet.

Ik ben zo blij met de nieuwe muziek die Avril gemaakt heeft. Het heeft weer terug meer betekenis en doet denken aan haar oude materiaal. Under My Skin blijft mijn favoriete album maar op deze nieuwe plaat staan zeker goeie songs. Mijn favorieten gaf ik net al maar ik zou het album ook graag een score geven. Van mij krijgt het een 8/10 omdat ik vind dat het heel moedig van haar is om na 6 jaar nieuw materiaal uit te brengen na een lange, intense periode van haar ziekte. Niet elk nummer weet me vanaf de eerste keer te overtuigen maar na enkele keren luisteren zal dit zeker wel het geval zijn!

Hadden jullie al gehoord over de terugkeer van Avril? En naar welk nummer zijn jullie het meest benieuwd? Ik lees graag jullie reacties!