woensdag 21 november 2018

Julie | CD Review: Little Mix – LM5

Twee jaar geleden bracht Little Mix hun vierde album Glory Days uit. Nu is het tijd voor een nieuw tijdperk met LM5. Fans hebben de CD lang die naam gegeven in afwachting van de ‘echte’ naam voor het album maar uiteindelijk hebben Jesy, Perrie, Jade & Leigh-Anne gewoon beslist om deze naam te houden. Ik zou mezelf toch wel een grote Little Mix fan durven noemen en daarom vind ik het ook altijd zo leuk om hun albums te reviewen. Sommige liedjes heb ik al gehoord, voor de anderen heb ik speciaal gewacht tot ik het album in handen had, om voor jullie mijn eerste indruk neer te kunnen schrijven. Ik kocht zelf de Super Deluxe Editie met 18 nummers en een boekje met foto’s en lyrics erbij. Ben jij ook net zo benieuwd als ik? Luister dan zeker mee!

Zoals jullie op de beginfoto misschien al konden zien, kocht ik niet enkel het album. Ik bestelde ook de Little Mix Drinkfles om mee naar het werk te nemen en de 2019 kalender! Op het werk drink ik toch vaak kraantjeswater en in plaats van plastic te verspillen, kies ik nu bewust voor een herbruikbare metalen fles. Omdat deze van Little Mix is, weet iedereen op het werk zeker dat deze van mij is! ;-)

De drie voorgaande jaren, kocht ik ook telkens een kalender van Little Mix. Deze vind ik super handig en hang ik op in de kamer waar mijn make-up staat, zodat ik er toch regelmatig naar kan kijken. Ik vind het altijd leuk om zulke merchandise aan te kopen en ik heb dan ook al bijvoorbeeld T-shirts, een vest en parfums van deze girlband! Ik kan echter niet wachten om het nieuwe album te beluisteren, dus laten we daar snel aan beginnen.

Zoals ik al zei, kocht ik de Super Deluxe versie. Hierop staan drie extra nummers en je krijgt je CD niet in een klassiek doosje. De CD zit in een soort boekje waarin dan ook alle songteksten uitgeschreven staan en er zitten een aantal leuke foto’s in. Het is echt zo’n collector’s item en ik ben er dan ook zeer blij mee. Ik overloop alle liedjes en zet er telkens bij of ik ze al voordien gehoord had of niet. Op de Instagram van Little Mix hebben ze in de aanloop naar de release wel van alle nummers kleine fragmenten gedeeld die ik wel al geluisterd heb. Vaak waren dit echter twee zinnetjes, waardoor ik echt mijn oprechte eerste indruk kan geven in dit reactie artikel.

1. The National Manthem
Ik had voor ik dit nummer luisterde, al zo’n voorgevoel dat het gewoon een intronummer was. Dit klopt ook aangezien het slechts vijf zinnen tekst bevat. Ik had met zo’n sterke titel gehoopt op een volwaardig nummer. Je hoort zeker hun prachtige stemmen mooi terug in dit nummer maar ik had toch liever een nummer dat langer is dan 30 seconden. Het is akoestisch dus dat is dan weer wel een fijne extra.

2. Woman Like Me ft. Nicki Minaj
Woman Like Me is de eerste single van het album en deze had ik dus uiteraard al gehoord. Ik ben super blij dat dit nummer ook regelmatig op de radio’s te horen is. Ik was meteen bij de eerste keer luisteren fan en vond dit nummer een zeer geslaagde single! De rap van Nicki Minaj past volledig bij het nummer en vind ik zeker geen storende toevoeging. Ook de videoclip van dit nummer is geweldig, daarom voeg ik hem hier ook even toe! In het boekje ontbreekt wel het rap gedeelte en dat vind ik toch jammer.

3. Think About Us
Behalve het kleine fragment op Instagram, had ik dit nummer nog niet geluisterd. Ook bij dit nummer gaat het al snel mis in het boekje met de lyrics. Dit vind ik wel zonde want daar betaal je tenslotte extra voor… De achtergrond muziek is nogal ‘zwaar’ vind ik. Het refrein is wel erg aanstekelijk en blijft goed hangen. Nick zegt dat dit nummer nogal Sia-achtig is, een beetje zoals Cheap Trills. Het nummer is geschreven door Camille Purcell, beter bekend als Kamille, waarmee Little Mix later op het album ook samen een nummer mee ingezongen heeft. Camille heeft aan veel nummers van dit album meegewerkt maar schreef ook al nummers voor onder andere Rihanna, Demi Lovato, Jess Glynne en The Script! Ook op de albums Salute, Get Weird én Glory Days schreef ze al verschillende nummers voor Little Mix.

4. Strip ft. Sharaya J
Dit nummer heb ik al voor een stukje gehoord omdat de meisjes zelf al aangaven dat dit nummer heel belangrijk voor hen is. Hierin rekenen ze af met alle commentaar die ze ooit al gekregen hebben en zingen ze dat ze eindelijk zelfverzekerd zijn, ook zonder make-up en kleding. Dit is echt een ‘female empowerment’ nummer en ik vind het krachtig dat Little Mix dit soort muziek maakt! In de videoclip spelen ook hun moeders, zussen en vriendinnen en rol en daarin laten ze zien dat elke maat, huidskleur of vorm mooi is! Over body positivity gesproken! Ik vind dit nummer echt geweldig en deel daarm ook hiervan de music video.

5. Monster In Me
Dit nummer is een rustige balad, die ik nu voor de eerste keer hoor. Met een titel als Monster In Me, had ik misschien wel een stevig uptempo nummer verwacht. Het gaat volgens mij over een relatie waarin je elkaars slechte kant naar boven haalt en vaak ruzie hebt maar elkaar toch niet kan loslaten. Dit is een nummer dat ik vaker moet horen maar mooi is het absoluut!

6. Joan Of Arc
Dit nummer had ik ook al vooraf gehoord. De allereerste keer dat ze van een LM5 nummer een stukje lieten horen, wist niemand over welk nummer het ging. Het bleek deze Joan Of Arc te zijn, die ik zelf echt geweldig vind. Opnieuw een nummer over en door sterke vrouwen. Of wat dacht je van “I don’t need a man, if I’m loving you it’s ‘cos I can?”. Hiervan gaan ze ook een muziekclip uitbrengen maar tot nu toe delen ze er enkel korte fragmentjes uit. Zeker een nummer dat je even moet luisteren!

7. Love A Girl Right
Love A Girl Right is opnieuw een nummer dat ik voor het eerst luister. Het is vrij R&B, zoals de rest van het album dat eigenlijk ook al is. Er zit een leuke verwijzing in naar ‘Livin’ La Vida Loca’ en dat vind ik wel tof. Het refrein vind ik wel leuk en de rest van het nummer moet ik nog even vaker luisteren. Ik weet wel al dat ik dit album binnenkort met hele andere ogen ga bekijken, als ik de nummers allemaal veel vaker gehoord heb. Daarom vind ik mijn eerste indruk altijd leuk om naderhand terug te lezen.

8. American Boy
Bij dit nummer krijg ik een beetje reggae vibes en ik vind het best een tof liedje. Behalve de titel is er geen vergelijking te maken met ‘American Boy’ van Estelle. Er wordt zelfs een beetje gerapt in dit nummer door Little Mix maar het refrein is dan weer wel gewoon gezongen. Het blijft zeker hangen en ik vind het een leuk en rustig nummer, zonder dat het op dit moment een echte favoriet is.

9. Told You So
Little Mix heeft ook al een live showcase in samenwerking met Apple Music gedaan en daarbij heb ik dit nummer al live gehoord. Ik vind dit echt een topper en het is zo lief en rustig gezongen. Het gaat over hun vriendschap en over hoe ze elkaar troosten na een afgelopen relatie. Ik hou van de manier waarop deze vier hun vriendschap tonen naar de buitenwereld en ben dan ook een beetje verliefd op dit nummer! Het is een optie geweest om het album ‘Wine & Make-up Wipes’ te noemen, een zinnetje dat uit dit nummer komt.

10. Wasabi
Naar dit nummer was ik erg benieuwd omwille van de speciale titel. Ik ben echt fan van dit nummer! Hierin maken ze echt gehakt van de pers en van alle dingen die ooit over de meisjes geschreven is. Het begin is zo goed als akoestisch en verderop in het nummer zit dan weer een stevig gitaarstuk, echt een heel bijzonder nummer. Ik vind het fijn om te zien hoe sterk ze samen staan op dit album en kan dit alleen maar toejuichen!

11. More Than Words ft. Kamille
Nu ik weet dat Kamille door de jaren heen al verschillende nummers voor Little Mix geschreven heeft, vind ik het extra leuk dat er een samenwerking met haar op dit album staat. Het is een speciaal nummer waarin vele herhalingen van woorden of klanken zitten en daar moet ik even aan wennen. Ik vind het zeker niet slecht maar dit moet ik zeker vaker horen om het echt goed te gaan vinden denk ik. Er zit wel een mooie opbouw in het nummer en ook voor dit liedje is er al een videoclip uitgekomen.

12. Motivate
Dit nummer past volledig bij de rest van het album. Toch is het weer totaal iets anders wat muziek betreft. Er zitten zoveel verschillende stijlen in dit album, het is echt zo gevarieerd. Ik ben niet meteen omver geblazen door dit nummer maar ik denk dat ik dit na enkele keren luisteren toch al grotendeels vanbuiten zal kennen. Het nummer gaat over het daten van een jongen die je motiveert in alles wat je doet.

13. Notice
Notice gaat over een jongen in een relatie die je vaak toch niet echt opmerkt. Het is een semi-balad, wat al wel vaker teruggekomen is in dit album. Je hoort wel dat Little Mix een stuk volwassener is geworden ten opzichte van hun vorige albums dus ik snap wel dat ze dit opnieuw benoemen als hun beste album tot nog toe. Voorlopig heb ik nog enkele nummer waaraan ik moet wennen maar de tijd zal er wel voor zorgen dat ik ze allemaal goed ga vinden, daar twijfel ik niet aan.

14. The Cure
The Cure deed me natuurlijk meteen denken aan het gelijknamige nummer van Lady Gaga maar daar lijkt het zeker niet op. Ook dit liedje had ik live al gehoord maar nu was ik natuurlijk benieuwd naar de studioversie. Het begin doet me denken aan Run Run Run van Kelly Clarkson, nadien verandert het nummer nog wel. Het refrein is vrij repetitief maar ik vind de boodschap achter nummer wel erg sterk, waardoor ik het echt een goed liedje vind!

15. Forget You Not [Deluxe]
Perrie had op haar Instagram fragmentjes van dit nummer gezet waarop haar vriend Alex Oxlade-Chamberlain het beste van zichzelf geeft. Volgens mij is dit duidelijk zijn favoriete nummer van het album! Echt geweldig grappig om te zien! Ik vind het liedje zelf ook echt super leuk. Je kan er echt niet op stilzitten! De tekst is ook makkelijk te onthouden dus dat maakt dat het een echte meezinger is.

16. Woman’s World [Deluxe]
Dit nummer is het enige op de Deluxe versie die ik nog niet gehoord heb. Ik heb hier dus best hoge verwachtingen bij wanneer ik er aan begin. Little Mix zelf noemt dit nummer controversieel en ze hebben het geschreven wanneer de #MeToo begon op te zetten. Ik vind dat dit een nummer is waarmee ze echt een groot probleem durven aankaarten. Dat vrouwen nog steeds als minderwaardig beschouwd worden en minder betaald worden, ook wanneer ze dezelfde job uitvoeren als een man.

17. The Cure (Stripped) [Deluxe]
Dit nummer is dus hetzelfde als The Cure zelf, maar dan een stripped versie. Vaak hou ik net het meest van dit soort versies omdat je dan hun pure stem goed kan horen. Ook dit nummer hebben ze live gebracht en die versie vond ik alvast prachtig. Deze stripped versie laat echt enkel en alleen hun stemmen horen en dat geeft zo’n bijzonder effect. Ik ben echt fan van deze versie!

18. Only You with Cheat Codes [Deluxe]
Only You is een nummer van Cheat Codes in samenwerking met Little Mix. Eerst was er gezegd dat dit niet op het nieuwe album zou staan, maar blijkbaar hebben ze toch besloten het op de Deluxe versie te zetten. Langs de ene kant had ik liever nog een extra ander nummer gehad maar ik vind het ook wel tof dat dit nummer op het album staat. Natuurlijk heb ik dit liedje al lang geleden gehoord en ik vind het echt oprecht een topnummer dat veel te weinig gedraaid is op de radio!

Op het einde van het boekje staat nog een handgeschreven tekst en de handtekeningen van Perrie, Jesy, Jade & Leigh-Anne. Ik vind zoiets altijd een leuke toevoeging! Het album is me zeker bevallen al zitten er enkele liedjes tussen waaraan ik moet wennen. Toch heb ik ook vele favorieten die ik meteen goed vond vanaf de eerste keer luisteren zoals: Woman Like Me, Strip, Joan Of Arc, Told You So, Wasabi, The Cure en Forget You Not. Voor mij staat dit album echt voor Girl Woman Power en dat verdient al zoveel extra punten! Ik geeft het album oprecht een 9/10 omdat ik vind dat het erg moeilijk is om keer op keer een album te maken dat beter is dan het vorige.

Hebben jullie het album al geluisterd? En welk liedje is jullie favoriet? Ik ben zo benieuwd naar jullie reacties!

16 opmerkingen:

1. Ik vind het moeilijk om te reviewen, want dit is niet mijn muziek. Ik review dan maar even jou review. Ik kan genieten van mensen die met zoveel enthousiasme iets vertellen over hun idolen. Conclusie! blij voor je dat je een CD hebt gekocht waar je zo'n waarde aan geeft. Geniet er van.