zaterdag 28 juli 2018

Tips om de warmte te overleven


Waar België normaal bekend staat om de vele regen is dat deze zomer toch net een tikkeltje anders. Op dit moment is het in mijn kamer 32°C en al bijna 21u. Erg warm dus. Overal op Facebook klagen mensen over de warmte en dat is wel te begrijpend. Het is allemaal gewoon te. Te warm, het duurt té lang, het is té droog... Slapen 's nachts is ook niet meer zo vanzelfsprekend omdat het zelfs dan niet genoeg afkoelt. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om het allemaal wat draaglijker te maken. Vandaag geef ik jullie dus een aantal tips die voor mij goed werken. Sommige zullen heel vanzelfsprekend zijn en weten de meeste mensen hopelijk, maar een aantal andere zijn dingen die ik zelf heb geprobeerd en voor mij wel werkten.

1. Hou ramen, deuren en gordijnen dicht overdag.
Ik begin meteen met een van de meest vanzelfsprekende. Door alles dicht te houden, kun je niet alle warmte buitenhouden, maar je zorgt er wel voor dat de warme lucht minder gemakkelijk binnen kan en op die manier blijft het binnen dus frisser dan buiten. In de winter hou je alles dicht net om de warmte binnen te houden. 

2. Zet een bevroren flesje water voor je ventilator. 
Een ventilator op zich helpt al wel, maar als het echt warm is, verplaatst het ook maar gewoon de warme lucht. Door er iets bevroren voor te zetten, koelt de lucht die verplaatst wordt tenminste wat af. 

3. 's Nachts alles open zetten
Het koelt niet altijd enorm hard af 's nachts, maar alle beetjes helpen. Zet daarom alle ramen open wanneer het buiten wat frisser begint te worden. Zo gaat de warmte naar buiten en krijg je ineens ook weer verse lucht in je huis. 

4. Een vochtige handdoek over je rug leggen als je probeert te slapen
Als je wat nattigheid niet erg vindt, kun je ervoor kiezen om een vochtige handdoek over je te leggen als je probeert te slapen. Dit zorgt ervoor dat je zelf voldoende afkoelt en deze manier heeft mij al van heel wat slapeloze nachten afgeholpen. Dit jaar heb ik het nog niet nodig gehad, maar ik denk dat het vannacht wel eens prijs kan zijn. 

5. Iets bevroren mee naar bed nemen
Neem een flesje water (bevroren) of een ijszak in een handdoek mee in bed. Beetje hetzelfde principe als met de handdoek, maar dan wat minder nat. Ook dit zorgt ervoor dat je verfrissing bij je hebt. 

6. Blijf gezond eten en drinken
Om te voorkomen dat de warmte teveel invloed op je gezondheid heeft, moet je er wel voor zorgen dat je voldoende gezond eten en water binnen krijgt. op die manier blijft je lichaam ook op krachten. Kies dus niet te vaak voor die gemakkelijke snelle hap, maar probeer om al dan niet in een salade toch ook voldoende groente binnen te krijgen. 

Liefs
Veronique

2 opmerkingen:

  1. Ik neem zelf altijd een warm water kruik mee slapen, die ik dan met koud water vul i.p.v. warm water. Blijft echt urenlang lekker koel!

    BeantwoordenVerwijderen