zondag 11 juni 2017

Julie | CD Review: Paramore – After Laughter

Het is echt al ontzettend lang geleden dat ik nog eens een CD Review voor jullie geschreven heb. Het is van november geleden, toen ik het nieuwste Little Mix album Glory Days aan jullie voorstelde. Het is geen geheim dat ik grote fan ben van Little Mix en op 2 juni heb ik ze voor de tweede keer live aan het werk gezien. Van wie ik ook altijd fan geweest ben, is Paramore. Zij bestaan al wat langer en hebben al heel wat watertjes doorzwommen. Paramore zag ik voor het eerst live in 2013 en aanstaande 25 juni zie ik hen voor de tweede keer! Hun muziekstijl heeft een hele transformatie ondergaan en daarom was ik natuurlijk ontzettend benieuwd naar hun nieuwe album After Laughter! Ik heb het al even in huis maar kon me bedwingen om nog niet alle nummers te luisteren zodat ik jullie een eerlijke eerste indruk kan geven van het album! Luister je mee?

Ik kocht niet enkel het album maar een bundel waar ook een kledingpin in zat en een T-shirt! Ik vind de vormgeving van het nieuwe album echt geweldig en wou dan ook meteen aan de slag gaan met luisteren. De eerste singles Hard Times en Told You So heb ik al vaak geluisterd maar verder is het album zo goed als nieuw voor mij. Ik geef in dit artikel mijn eerlijke mening over alle liedjes maar weet alvast wel dat ik zowel rock als pop muziek wel kan smaken waardoor hun nieuwe stijl me vast wel zal bevallen.

Ik laat eerst nog even snel de overige producten zien die ik er bij gekocht heb. Voor deze bundel heb ik €35.95 exclusief verzending moeten betalen maar dat vond ik een prima prijs voor een CD en een T-shirt met een extra kledingpin. Je ziet hierboven de pin en hierop staat een afdruk van het Paramore logo. Ik vind het leuk maar zie me deze niet super vaak gebruiken.

Ik hou wel van T-shirts van bands waar een stukje tekst op staat geschreven en niet per se eentje met een grote foto of afbeelding van de groep. Zo heb ik ondertussen wel twee shirts en een vest van Little Mix, een shirt van The Pretty Reckless en dit is dan mijn tweede shirt van Paramore. Ik vind het leuk dat je op deze manier je voorkeur voor een band kan laten zien en zeker als er een stukje lyrics opstaat. Told You So is het tweede nummer waar ze een muziek clip voor uitgebracht hebben van dit album.

Het album zelf ziet er leuk uit en ik vind het vooral leuk als je wat achtergrond informatie hebt over de band. Ze hebben al vele wissels in bandleden gehad maar frontvrouw Hayley Williams en gitarist/producer Taylor York zijn altijd blijven bikkelen voor het bestaan van Paramore. Ondertussen is ex-bandlid en drummer Zac Farro ook terug en nu zijn ze weer klaar om ons te voorzien van nieuwe muziek. Laten we beginnen met het overlopen van alle liedjes op het album!

1. Hard Times
Openen doet het album met de ijzersterke single Hard Times. Ik was meteen overtuigd na één keer luisteren. Het is een aanstekelijke melodie met diepzinnige tekst en daar hou ik wel van. Hun nieuwe pop sound doet aan de jaren ’80 denken maar dankzij de herkenbare stem van Hayley Williams blijft het een typisch Paramore nummer. Ik vind dit echt een super goed nummer en zou hem aan iedereen aanraden. Je kan hierboven de clip bekijken en het nummer luisteren. Ik herken mezelf ook in de tekst en dat maakt het natuurlijk nog een stuk beter. Toch denk ik dat iedereen wel eens een moeilijke tijd heeft doorgemaakt en zich dus kan herkennen in dit nummer. Je kan er echt moeilijk op blijven stilzitten!

2. Rose-Colored Boy
Het begin van dit nummer doet opnieuw denken aan de jaren ’80 qua muziek. Ik had dit nummer ook al eens eerder gehoord maar bewust niet te vaak. De tekst vind ik opnieuw herkenbaar en dat maakt dat ik meteen voeling had met het nummer. De melodie is vrolijk maar het nummer gaat er over dat mensen je vaak ergens proberen door te helpen terwijl je zelf misschien liever nog even tijd neemt om iets te verwerken.

3. Told You So
Ook voor dit nummer is er reeds een videoclip en die wil ik jullie natuurlijk niet onthouden. De eerste keer dat ik dit nummer luisterde, was ik niet meteen verliefd. Ik vond Hard Times beter maar wist dat ik het nummer gewoon vaker moest gaan luisteren. Ondertussen vind ik het wel een goed nummer. Het gaat eigenlijk over dat moment waarop iedereen je ‘I told you so’ komt vertellen. Opnieuw best een aanstekelijk nummer!

4. Forgiveness
Dit is de eerste keer dat ik Forgiveness luister en ik was erg benieuwd. Zeker omwille van wat de groep allemaal meegemaakt heeft qua ruzies, snap ik de tekst helemaal. Het lijkt wel of Hayley en Taylor dit album voor mij geschreven hebben want ook hierin kan ik me weer herkennen. In het begin vind ik het nummer wat vreemd. Ze halen in dit nummer ook aan dat vergeven niet hetzelfde is als vergeten. Het is een rustig nummer maar het overtuigd me niet meteen van de eerste keer.

5. Fake Happy
Van het moment dat ik de titel van dit nummer zag en nadien de tekst had gelezen, kón ik gewoon niet anders dan het alvast eens luisteren. Zonder te negatief over te komen wil ik nog maar eens zeggen dat ik mezelf herken in dit nummer. Het is een prachtig nummer dat heel stil begint maar nadien een vrolijke melodie krijgt. Je vergeet bijna hoe diep de tekst gaat als je de tekst niet kent omdat het deuntje zo luchtig is. Het nummer gaat over fake happy zijn en naar de buitenwereld jezelf vrolijker voordoen dan je bent. Deze moet je zeker even luisteren! Bovendien zitten er ook een aantal verwijzingen in naar oudere nummers, wat het voor de fans extra leuk maakt.

6. 26
Het is ontzettend toeval dat dit nummer net 26 is terwijl dat mijn leeftijd op dit moment is. Opnieuw een depressieve vibe in deze rustige balad. Het begint misschien vervelend te worden maar opnieuw herken ik mezelf in de tekst en hierin maken ze ook een verwijzing naar eerdere nummers. De lyrics die Hayley schrijft, grijpen mij haast altijd naar de keel en er zit een hoop levenswijsheid in deze nummers. Alweer een aanrader dus.

7. Pool
Dit nummer is door alle drie de leden van de band geschreven. Het lijkt de beginnen met soort van druppels die je hoort vallen, maar dan in de vorm van een xylofoon. Het nummer gaat eigenlijk over een relatie waar je niet uit geraakt ondanks dat je weet dat ze slecht voor je is. Voor de verandering geen herkenning voor mij maar ik denk wel dat ik dit nummer na een paar keer luisteren fijn ga vinden.

8. Grudges
Grudges gaat over de moeilijke periode die Paramore heeft doorgemaakt. De tekst gaat eigenlijk over het leren vergeven en dat je geen wrok moet koesteren. Dit gaat volgens mij over de terugkeer van Zac in de band omdat ze eigenlijk gewoon verder gegaan zijn waar ze gestopt waren, ondanks alle eerdere ruzies. Het is ook weer door alle drie de leden geschreven dus het is zeker een persoonlijk verhaal. Ze kennen elkaar dan ook al sinds hun kindertijd. Een leuk liedje met leuke melodie.

9. Caught in the Middle
Dit is zowaar het eerste nummer met een iets hevigere gitaar in het begin, ondanks dat is het wel nog steeds een popsong. In de tekst zingt ze dat ze niet wil blijven stilstaan bij het verleden maar ook niet te ver vooruit durft kijken en daarom is ze ‘caught in the middle’. Ik kan me hier weer goed in vinden en dat maakt toch altijd dat ik een nummer goed vind. Leuke sidenote is misschien dat ze op het einde zingt ‘all the glory days are gone’ en dat het recentste Little Mix album net Glory Days heet. Dit liedje blijft wel goed hangen.

10. Idle Worship
Het begin van dit nummer doet me al glimlachen omwille van die overduidelijk ‘80s vibe. Als ik de tekst van dit nummer lees, gaat het volgens mij over het leggen van druk op je vrienden. Het is nutteloos om al je hoop op die ene persoon te vestigen om je te helpen omdat die je misschien ooit ook in de steek zal laten. Een vrij donker nummer waarin Hayley veel emoties legt. Het is geen favoriet van me maar ook niet slecht. Een beetje een albumvuller volgens mij.

11. No Friend
Dit nummer is ingezongen/ingesproken door Aaron Weiss van de groep Mewithoutyou. Dat vind ik persoonlijk een beetje een rare keuze maar sommige mensen zeggen dat het een soort outro zou zijn van Idle Worship. Je hoort de muziek harder dan de stem, het lijkt of hij in het begin ergens op de achtergrond staat te praten. Er zit weer een verwijzing in naar andere nummers van Paramore en dat vind ik wel leuk. Op dit moment vind ik dit nummer maar niks, ik ben benieuwd of dat nog kan veranderen.

12. Tell Me How
Het laatste nummer is weer een tragere balad en dat vind ik prima om mee te eindigen. De tekst is zeer emotioneel en gaat eigenlijk over loslaten. Of het nu een liefdesrelatie of een vriendschap is. De andere persoon laat niks van zich horen en Hayley vraagt zich af hoe zij zich nu moet voelen over die persoon. Erg mooi en eerlijk geschreven. Dit ga ik sowieso nog vaker luisteren.

Ik moet toegeven dat niet heel het album me in één keer kan overtuigen. De nummers die dat wel doen vind ik dan weer geweldig en zou ik de hele dag kunnen luisteren. Mijn favorieten zijn Hard Times, Fake Happy, Rose-Colored Boy, Told You So en 26. Het album zou van mij een 8/10 krijgen omdat ik de andere nummers nog gewoon moet worden. Voor de fans van de ‘oude’ Paramore die rock bracht, is dit nummer wellicht niet zo’n succes.

Kennen jullie Paramore? En welk nummer spreekt jullie het meest aan? Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties!

2 opmerkingen:

1. Wat een leuk artikel! Ik ga ook naar 013 en voor mij ook de 2e keer dat ik ze live zie. Helaas vind ik de sound van het nieuwe album minder leuk. Ik hou veel meer van het oude geluid. Ik hou juist van de stevige nummers en het punkerige. Dat is nu niet meer zo. Ze worden wel meer volwassen en dat kan ik wel waarderen. Ik ben en blijf een groot fan van Paramore!