zondag 27 december 2015

Mediawijsheid | In welke mate moet alles tegenwoordig digitaal?

Smartboards, PowerPoints, iPads in de klas... Deze lijst kan tegenwoordig ellenlang gemaakt worden. De mogelijkheden die je hebt om digitale media te gebruiken zijn eindeloos. Wat ik mij wel afvraag is in welke mate dit bijdraagt tot een betere verwerving door de leerlingen van de leerstof. Daarom dat ik in deze blogposts even wat pro's en contra's wil oplijsten over het gebruiken van media in de klas. 

Pro

  • Het is vaak een welkome afwisseling voor de leerlingen als je afwisselt tussen media en het bord. 
  • Ook binnen de soorten digitale media is er keuze te over en lijkt er meer variatie mogelijk te zijn dan wanneer je niet-digitaal werkt. 
  • Makkelijk herbruikbaar. 
  • Makkelijk aan te passen. 
  • Kan motiverend werken 
  • Mee met de tijd 
  • Makkelijk differentiëren
Contra
  • Niet alle leerlingen kunnen even goed volgen
  • Soms gaat het wat te snel
  • Opbouw soms minder afgesteld op behoefte leerling 
  • Soms afstandelijker 
  • Leerlingen geven soms zelf aan dat dit niet nodig is
  • Is het materiaal de investering wel waard?

Persoonlijk hou ik wel van een afwisseling tussen bijvoorbeeld verbeteren via PowerPoint en verbeteren met het bord. Ook merk ik dat de leerlingen het ook gewoon geweldig vinden om met magneten iets op het bord te mogen hangen. En of je nu digitale media of papier gebruikt, het belangrijkste is dat je genoeg afwisselt. Dit is niet enkel hoe ik het aanvoelde maar ook de feedback die ik van de leerlingen kreeg. Ook leerkrachten die ik gesproken heb over dit onderwerp zijn het zeker met mij eens. 

Wat denk jij?

Liefs
Veronique

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen