zondag 13 december 2015

Julie | CD Review: Demi Lovato – Confident

Onlangs kregen jullie de CD Review van Get Weird, het nieuwe album van Little Mix. Voordien was het erg lang geleden dat dit soort artikel nog eens online kwam op Verodoesthis! Gek eigenlijk, want ik ben dol op het ontdekken van nieuwe muziek. Demi Lovato is een artiest waar ik eigenlijk altijd al bewondering voor heb gehad. Ze heeft al veel moeilijke periodes gehad maar staat er nu sterker dan ooit tevoren. Ik vind veel van haar liedjes goed, maar het is pas sinds kort dat ik mezelf wel een fan zou durven noemen. Haar vorig album Demi heb ik ook gereviewd en dat kan je hier terug lezen. Ik moet zeggen dat ik zo’n 3-tal nummers van dit album ken voor ik er aan begin, de rest ga ik nu ontdekken. Luisteren jullie mee?

Het gewone album bevat 13 nummers, de deluxe editie bevat nog twee remix nummers van ‘Cool For The Summer’. Ik ga wel de deluxe editie bespreken, al ben ik meestal niet zo’n fan van remixen.

1. Confident

De eerste keer dat ik dit nummer luisterde was ik niet volledig overtuigd, ondertussen ben ik echt fan. Het eerste nummer van het album is ook gelijk de titel van het album geworden. Ik vind Demi echt een super sterke vrouw en je voelt echt haar zelfvertrouwen in dit nummer. Ze zingt dan ook ‘What’s wrong with being confident?’ en daar kan ik haar eigenlijk niet anders dan gelijk in geven. Haar stem klinkt echt ontzettend krachtig in dit nummer.

2. Cool For The Summer

Demi heeft ook een app die ‘Path To Fame’ heet, het is een leuk spel waarin je eigen keuzes de gang van het spel bepalen. Het is sinds ik dit spel op de tablet gespeeld heb, dat ik fan geworden ben van het nummer Cool For The Summer. Het is een heel aanstekelijk deuntje dat echt blijft hangen. Haar stem werkt haast hypnotiserend in dit nummer en klinkt erg sensueel. Ik vind het in ieder geval een leuk nummer.

3. Old Ways

Dit nummer hoor ik tijdens het schrijven van dit artikel voor het eerst. Het nummer begint vrij plots, zonder intro. Ze zingt dat ze niet terug gaat naar haar oude manieren, en ik denk dat dit vooral slaat op de eetstoornis waarmee ze in het verleden heeft gekampt. Met dit nummer gaat ze wat de elektropop kant op en dat lijkt wel bij meerdere artiesten het geval de laatste tijd. Ik vind het nummer niet slecht, maar het overtuigd niet meteen helemaal.

4. For You

For You is opnieuw een voorbeeld van elektropop. De strofes zijn vrij rustig, maar het refrein vind ik een beetje te bewerkt. Je hoort nog wel duidelijk haar stem in dit nummer, maar ik zie dit bijvoorbeeld niet echt slagen als single. Het is niet slecht, maar het doet me ook niet echt veel. Ze zingt ‘I would do anything for you’ en ik kan me enkel inbeelden dat dit over haar vriend Wilmer Valderrama gaat.

5. STONE COLD

Van dit nummer had ik al eens een live versie in de studio gehoord en die vond ik meteen erg mooi, daarom deel ik deze ook graag met jullie. Jullie weten misschien al wel dat ik een sucker ben voor mooie teksten en deze pakt mij op één of andere manier meteen. Het is een trage balad waar haar stem perfect in de verf wordt gezet. Het is zo’n nummer waarvan ik zou kunnen huilen zonder precies te weten waarom. Ja, dit vind ik mooi!

6. Kingdom Come (feat. Iggy Azalea)
Iggy Azalea is niet meer weg te denken uit de hitparade. Ze gaat samenwerkingen aan met allerlei grote artiesten en vaak worden dit ook erg succesvolle nummers. Ik zie ook dit nummer best een single worden, al moet ik er wel een beetje aan wennen. Geen kippenvel van het eerste moment zoals bij Stone Cold, al zit er iets aanstekelijks in de melodie van het nummer.

7. Waitin For You (feat. Sirah)
Dit nummer had ik één keer gehoord voor ik dit artikel schreef. Het is ook hierom dat ik besloten heb de hele cd te reviewen. Het is weer zo’n strijdkrachtig nummer als Confident. De clip is dan ook opgenomen op haar oude school, waar ze vertrokken is omdat ze zo gepest werd. Mogelijks de opvallendste zin uit dit nummer is ‘Talkin' 'bout my bad habits. Man, fuck my bad habits, don't act like you got none!’ Het rap stuk van Sirah vind ik niet geweldig, al vind ik het nummer zelf wel goed.

8. Wildfire

Eerlijk gezegd doet dit nummer me niet zo veel. Het blijft een beetje aan de oppervlakte en heeft geen echte climax, zoals andere nummers dat wel hebben. Ik denk dat ik dit nummer gewoon wat vaker moet beluisteren. Voor nu is het zeker geen favoriet, al vind ik haar stem weer wel helemaal passen binnen het nummer. De tekst spreekt me niet persoonlijk aan en daarom ga ik er ook altijd wat minder op letten. Een beetje een albumvuller lijkt me dit.

9. Lionheart

Dit is het eerste nummer waarin ik vind dat Demi een beetje onverstaanbaar is. Meestal klinken haar woorden erg helder en komen ze ook goed binnen. Voor veel mensen zou dit refrein een beetje schreeuwerig overkomen en als eerste indruk vind ik dit zelf ook. Jammer dat ook dit nummer niet meteen mijn aandacht weet te trekken. Ik vind haar stem nog steeds steengoed, alleen raakt dit nummer mij niet.

10. Yes

Het nummer begint met vingergeknip en meestal vind ik dit wel leuk in een nummer. Feit is dat dit niet opent als een uptempo nummer, maar naarmate het nummer verder gaat, wordt het dat wel. Het lijkt wel of ze het in dit nummer over trouwen heeft en dat past momenteel natuurlijk wel in mijn straatje. Ik vind het wel knap dat ze zo te zien een vaste relatie kan hebben in het onstuimige wereldje dat Hollywood toch wel is. Ik zou haar dit nummer wel eens live willen horen brengen, want er zitten een aantal erg hoge stukken in.

11. Father

Haar vader is een terugkerend thema in haar nummers. Hij verliet hen al op jonge leeftijd, kwam pas terug toen Demi bekend was en is ondertussen overleden. Een heel bewegelijke historie dus en ik was dan ook erg benieuwd of dit een positief of negatief nummer zou worden. Het begint in ieder geval erg mooi ‘Father, I'm gonna say thank you, even if I'm still hurt.’ Het gaat in ieder geval over zijn dood, aangezien ze ook zingt dat ze hoop dat de hemel hem een tweede kans heeft gegeven. Mooi en pakkend nummer!

12. Stars

Dit nummer begint heel energiek en volgens mij is dit deels doordat het na zo’n emotioneel beladen nummer komt. Ik vind het erg fijn om te horen dat er zoveel afwisseling staat op dit album. Dit is zeker een erg speciaal nummer waar je echt zelf moet naar luisteren om het te kunnen beoordelen. Het past zeker tussen de andere nummers maar toch onderscheidt het zich ook. Ik vind het niet slecht!

13. Mr. Hughes

Eigenlijk heb ik geen idee over wie dit nummer gaat, en dat vind ik altijd wel jammer wanneer het over een specifiek iemand lijkt te gaan. Het is wel zeker een payback nummer voor een ex volgens mij. De melodie is toch wel aanstekelijk dus ik weet het niet zo goed met dit nummer. Het blijft zeker wel hangen en ik denk dat het voor veel meisjes wel herkenbaar is. Zelf moet ik het sowieso nog vaker beluisteren om het echt goed te vinden denk ik.

14. Cool For The Summer (Jump Smokers Remix)

Zoals ik in het begin al aangaf ben ik normaal niet echt te vinden voor een remix. Ik vind dat er vaak niet veel overschiet van het oorspronkelijke nummer en dat vind ik dan jammer. Cool For The Summer is hier nog een stukje sneller gezet. Op feestjes kan deze versie volgens mij wel op fans rekenen aangezien het zeker dansbaar is. Ik zou het zelf niet zo snel op mijn iPod zetten, maar denk dus dat het op een feest wel moet werken.

15. Cool For The Summer (Suraci Remix)

Deze remix vind ik niet zo goed als de vorige. Er zit namelijk niet echt een hoogtepunt in en dat is een gemiste kans. Het refrein is zeker wel behouden, dus het nummer is zeker herkenbaar. Geef mij dan toch maar de Jump Smokers Remix als ik moet kiezen tussen deze twee. Nee, ik blijf dus bij mijn standpunt dat remixen niks voor mij zijn!

Zo, dat was mijn mening over het nieuwe album van Demi Lovato. Er staan niet erg veel nummers op die ik meteen geweldig vind, maar er staat ook geen enkel slecht nummer op het album. Daarom zou ik het zeker een 7/10 geven. Beluister zeker eens Confident, Waiting For You en Stone Cold! Volgens mij is dit album ook het ideale kerstcadeau voor elke Demi Lovato fan!