woensdag 18 november 2015

Julie | CD Review: Little Mix – Get Weird

Het lijkt al eeuwen geleden dat ik nog eens een CD review voor jullie geschreven heb. Vandaag breng ik daar verandering in met het nieuwe album van Little Mix! Het is nog maar uit sinds 6 november en ik kreeg mijn exemplaar op 12 november in de brievenbus. Ik heb de deluxe editie besteld en deze is ook gesigneerd door de dames zelf! Ik was super blij dat hun derde album het eindelijk was, nu alleen nog hopen dat het mijn torenhoge verwachtingen weet in te lossen.

Het gewone album bevat 12 nummers en de deluxe editie maar liefst 16. Logisch dan ook dat ik voor die versie gekozen heb natuurlijk. Ik ben in ieder geval erg benieuwd!

1. Black Magic

Dit nummer is natuurlijk de eerste single uit het album en is vrij bekend bij het grote publiek, ook in België. Ik ben natuurlijk super blij dat Little Mix meer airplay krijgt op de radio hier en vond deze single meteen geweldig toen ik hem voor de eerste keer hoorde. De melodie is super vrolijk en je kan moeilijk stilzitten op dit nummer. Hun stemmen komen alle vier voldoende naar voren en dat vind ik altijd wel leuk. Echt een goeie keuze van eerste single!

2. Love Me Like You

De tweede single vonden sommige mensen wat minder, maar ik zeker niet! Jammer genoeg heb ik deze nog nergens op de radio gehoord, daarom deel ik hem hier wel met jullie. Ik vind hem een beetje Kerstmis-achtig, dus hij past perfect bij deze periode van het jaar. Er zit ook zo’n oldschool vibe in en ik vind het nummer echt geweldig. Toen deze single uitkwam stond deze constant op repeat. Het is helemaal anders dan hun vorige werk en dat vind ik heel origineel. Bovendien is hun live optreden van dit nummer echt wel sexy!
3. Weird People

Weird People is ook de inspiratie voor de naam van het album lijkt me. Ook dit nummer kende ik al voor ik het album in huis had. Ik weet nog dat ik bij de eerste keer luisteren echt met open mond zat te luisteren. Het begin is ZO sterk en trekt meteen de aandacht. En uiteindelijk gaat het nummer gewoon om jezelf zijn en je op een feestje niks aantrekken van andere mensen om je heen. Het is echt zo’n leuk nummer, dit zou van mij best hun volgende single mogen zijn! Naar eigen zeggen is dit momenteel het favoriete nummer van Jade.

4. Secret Love Song (ft. Jason Derulo)

De meisjes van Little Mix steken het niet onder stoelen of banken dat ze fan zijn van Jason Derulo. In een interview gaven ze al toe dat ze wouden dat ‘Talk Dirty’ een nummer van hun was én ze coverden zijn nummer ‘Want To Want Me’. Nu hebben ze hem kunnen strikken voor deze samenwerking en ik was heel benieuwd naar dit nummer. Dit is ook het eerste nummer dat ik tijdens het schrijven van deze review voor het eerst hoor. Het is een vrij traag nummer dat gaat over het hebben van een affaire. Niet echt herkenbaar voor mij maar je voelt de pijn in het nummer. Echt een mooi nummer en de stem van Jason Derulo is zeker een toevoeging voor dit nummer. Kippenvel naar het einde toe!

5. Hair

Hair is een nummer dat Little Mix al gedeeld had met hun fans, voor het album uitkwam, al werd het niet als echte single uitgebracht. Ik vind dit nochtans een super leuk nummer. Het gaat over een afgelopen, slechte relatie. “’Cause he was just a dick and I knew it” is een van de zinnen uit het nummer. Ze hebben ‘dick’ wel mooi gecensureerd door er een belgeluid over te plaatsen. Veel meisjes veranderen van kapsel om zich weer als nieuw te voelen en daar gaat de tekst dan ook over. Echt een girlpower nummer dus! Er werd gedacht dat dit nummer ging over de verbroken relatie tussen Perrie en Zayn Malik, maar het album was al opgenomen voor de breuk, niks van aan dus!

6. Grown

Van Grown hadden ze al enkele teasers op de wereld losgelaten. De vier dames hebben dit nummer zelf geschreven, samen met Jess Glynne die niet te horen is in het nummer. Het begin is super aanstekelijk en je kan echt niet stilzitten op dit nummer. Het gaat er over dat de jongen waarin je vroeger geïnteresseerd was je nu pas plots opmerkt. Maar nu ben je er overheen omdat je opgegroeid bent en nu maakt hij geen kans meer. Echt een super leuk nummer!
7. I Love You

Natuurlijk kan een liedje met de titel I Love You niet ontbreken op een album van een girlband. De stem van Jade is zo prachtig en breekbaar in dit nummer. Het is in geen geval een liedje over een relatie die nog bestaat. Eerder om een verbroken liefde waar je nog steeds verliefd op bent. “And I just wanna scream out 'til my voice breaks. Even if the tears fall and my heart hates me.” Het is een balad en best speciaal. Ze zingen allemaal vrij hoog in dit nummer en ik denk dat niet iedereen dit nummer geweldig zal vinden, al vind ik het erg mooi! Leigh-Anne vind dit het mooiste nummer van het album.

8. OMG

Oh My Gosh is hun versie van OMG. Het is een nummer vol zelfvertrouwen. Het is geschreven uit de rol van een hartenbreekster die zich afvraagt waarom alle jongens voor haar vallen en hoe het komt dat ze hen kwetst. Het is geen nummer waarin mezelf herken, absoluut niet. Na één keer luisteren zou ik dit geen favoriet noemen, al vind ik het ook niet slecht. Ik zal het gewoon een paar keer vaker moeten luisteren.

9. Lightning

Lightning werd voorgesteld als DNA Part II. Het is echt een speciaal nummer met vele elektro beats in het refrein. Het is mysterieus, donker en steengoed. De tekst heeft niet echt een diepzinnige betekenis maar ik vind het nummer echt hypnotiserend werken. Ik had dit nummer enkele weken voor de release van het album al gehoord en was meteen verkocht. Het nummer is compleet anders dan hun voorgaande werk en bij mijn eerste keer luisteren, viel mijn mond open van verbazing, maar ik was meteen verkocht! Denk bij dit nummer aan een Skrillex en Diplo samenwerking en je zou het geloven. Dit nummer is de persoonlijke favoriet van Jesy.

10. A.D.I.D.A.S.

Ik vroeg me serieus af of ze een nummer aan een sportmerk opgedragen hadden, maar niks is minder waar. A.D.I.D.A.S. staat hier voor ‘All Day I Dream About Sshh’ (with you). Ik vind het echt geniaal gevonden! Oké, ik zat even hardop te lachen om deze zin: “They say that it's overrated, well they ain't doing it right.” Er is geen ontkennen aan, dit nummer gaat over seks. Het is duidelijk dat de dames met dit album hun stoute schoenen hebben aangetrokken, and I like it!

11. Love Me or Leave Me

Dit is echt een prachtig nummer een trage balad waar al hun stemmen perfect in naar voor komen. Volgens mij wordt dit mijn favoriete nummer van het album. Zelfs na één keer luisteren kan ik dit zeggen. Ik krijg er kippenvel van en het is zo’n nummer waarbij je zou kunnen huilen, zonder precies te weten waarom. Voor mij is er altijd een verschil tussen een goéd nummer en een móói nummer en dit is zeker eentje van het laatste soort. Dit zou ik echt op repeat kunnen zetten. Je voelt echt de pijn in dit nummer, prachtig! Ik ben hier duidelijk niet alleen in, want dit nummer is de favoriet van Perrie.

12. The End

Het laatste nummer van het gewone album kreeg de toepasselijke naam ‘The End’. Ik heb hier al eens een live a capella versie van gehoord en dat was vlak na de breuk van Perrie en Zayn en toen brak ze in tranen uit, wat ik goed kan begrijpen. Het nummer op het album is ook een a capella versie en daar is Little Mix echt steengoed in! Als je hen nog nooit zo hebt horen zingen, moet je dit nummer zeker eens luisteren. Stiekem hoop ik hen te zien in de derde Pitch Perfect film. Echt een prachtig nummer in een speciaal jasje.

13. I Won’t

Dit nummer start met een super vrolijk deuntje, al vind ik dit niet per se een van hun betere nummers. De titel wordt nogal vaak herhaald en dat vind ik meestal niet zo leuk. Het is het deuntje dat veel goedmaakt. Ik als super fan (kennen jullie de term Mixer?) vind dit wel een leuk nummer, maar ik snap dat dit enkel op de deluxe versie staat. Op het album zou het ook eerder een ‘vuller’ geweest zijn, denk ik. Nick vind dit echter net wel een van de leukste nummers.

14. Secret Love Song, Pt. 2

Dit is echt een Part II van het nummer Secret Love Song. Deze keer zonder Jason Derulo en de tekst komt voor een stuk overeen, al is er telkens nog een stuk nieuwe tekst bij. Zoiets heb ik nog nooit bij een andere artiest gezien en ik vind het wel origineel. Dit nummer komt voor mij nu nog veel échter over. De persoon die dit zingt is duidelijk de derde persoon in de relatie, maar houdt wel echt oprecht van de persoon die al in een andere relatie zit. Het is echt een droevig nummer en hun stemmen zijn echt perfect in dit nummer. Echt een toevoeging voor het deluxe album! Ik zou echt kunnen huilen van dit nummer, gek he?
15. Clued Up
Clued Up is een stripped down nummer waarbij enkel een akoestische gitaar te horen is. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe veelzijdig Little Mix is. Deze vier dames in één groep zetten is de beste beslissing die ze bij The X-Factor UK ooit gemaakt hebben! De tekst gaat over de druk van de maatschappij om het juiste te doen en in te blenden en jezelf te veranderen voor anderen. Zij geven de boodschap mee om dit niet te doen en zeggen ‘just make the best of what you have’.

16. The Beginning
Grappig dat het laatste nummer van het deluxe album The Beginning heet, aangezien The End het einde van het gewone album was. Maar goed, wat mij betreft zet ik het album ook gewoon opnieuw op, dus vind ik het niet slecht gekozen. Het is wel een kort nummer, van anderhalve minuut. Opnieuw a capella gezongen, wat ik echt super leuk vind! Het gaat echt over het ontstaan van de groep, het nummer begint dan ook met “Let's take it back to where we first began. They turned us strangers into closest friends.” De titel slaat dan weer op het feit dat ze al ver geraakt zijn maar dat dit nog maar het begin is! Laat ons hopen dat dit waar is, dan kunnen ze nog jaren mooie muziek maken!

Laat me duidelijk zijn: ik vind dit album geweldig! Zelfs na één keer luisteren overtuigen bijna alle nummers mij volledig. Er zijn er enkelen die een extra luisterbeurt nodig hebben, anderen vind ik nu al geweldig. Ik ga dit album echt grijs draaien en geef het dan ook een dikke 9.5/10. Ik zou graag een 10 geven, maar ik weet dat er ook mensen zullen zijn die bepaalde nummers niet fantastisch vinden. Ze lossen echter al mijn verwachtingen in: die typische sound van Little Mix, hun prachtige stemmen, genoeg variatie en nieuwe wegen die ze hebben ingeslagen.