zaterdag 11 juli 2015

Hoe een artikel tot stand komt


Julie en ik doen weer elke keer ons best om zo regelmatig mogelijk artikels te posten. Julie is hier net iets beter in dan ik maar de laatste tijd lukt het weer steeds beter. Een artikel schrijven gebeurt bij meestal in een vaste structuur. Eerst doe ik dit, dan dat en uiteindelijk staat het de volgende dag of enkele dagen later online. Ook is het pas wanneer ik met een artikel bezig ben en zie hoe de tijd voorbij vliegt dat ik besef dat er meer tijd in kruipt dan ikzelf en anderen vaak verwachten. Men denkt nogal vaak dat een blogpost geschreven is op tien minuten en je voor de rest enkel met je vingers draait. Think again. Vandaag presenteer ik jullie hoe ik vanaf scratch een blogpost schrijf. 

Allereerst moet je natuurlijk wel weten waar je je artikel over wilt schrijven. Soms ligt dit voor de hand omdat ik net een nieuw product gekocht heb maar soms komt de inspiratie wat minder snel en dan moet je gaan brainstormen. Dan kijk ik eens tussen de lijstjes die ik geschreven heb van artikels die ik nog wil schrijven of scrol ik wat door bloglovin'. Dit kan in het slechtste geval nog het meeste tijd van allemaal in beslag nemen. 

Als ik weet waarover ik wil schrijven, dan begin ik met het maken of zoeken van foto's. Ik verkies eigenlijk om m'n foto's zelf te maken maar voor sommige onderwerpen is dit iets moeilijker en dan moet ik mjn toevlucht wel tot het internet nemen. Wat er wel is met foto's nemen is dat ik dit niet perse op de dag van het schrijven zelf doe. Soms maak ik op 1 dag van verschillende dingen foto's en schrijf ik daar later artikels van. 


Dan komt er een erg leuk maar wel tijdrovend werkje. De foto's selecteren en bewerken. De afmetingen moeten aangepast worden, een beetje lichter of donkerder gemaakt worden. Welke van die tien foto's van dat palette past nu het beste bij het artikel... Het is niet dat ik ingewikkelde photoshop gebruik op mijn foto's maar het zijn toch weer elke keer die kleine dingetjes die aangepast moeten worden waar erg veel tijd in kruipt. Toegegeven, het is wel fijn wanneer je daarna mooie foto's in je artikel kunt gebruiken dus ik bewerk die foto's eigenlijk met heel veel plezier. Om m'n foto's te bewerken gebruik ik trouwens Photoscape. 


Wanneer dit klaar is, kan ik eindelijk echt beginnen schrijven. Ik upload alle foto's die ik nodig heb in één keer maar voeg ze wel een voor een toe aan het artikel. Dit vind ik persoonlijk weer makkelijker werken danVoor alles in één keer erop te zetten en daar dan tekst bij te schrijven. Wie het nog niet wist, ik gebruik blogger van Google. Werkt prima, heb zelf nog nooit wordpress gebruikt maar dat hoeft voor mij voorlopig niet. 


Meestal begin ik dus meteen met schrijven in Blogger zelf maar soms heb ik toch een beetje nood aan het opschrijven van de structuur van het artikel. Puur zodat ik niks vergeet te vermelden of om eventjes te zien welke richting het artikel precies uit zal gaan. 

Ik heb al een paar keer proberen te timen hoelang ik nu precies over een artikel doe maar aangezien ik ngoal snel afgeleid ben en vaak met duizend dingen tegelijk bezig ben, kan ik hier geen eerlijk/sluitend antwoord op geven.  Want als ik tel om hoelaat ik met dit artikel begonnen ben en hoelaat het nu is, nu ik het aan het afsluiten ben, zou ik hier meer dan vijf uur mee bezig geweest zijn. Oops! Beetje concentratieprobleempjes. :D

Verloopt het schrijven van een artikel gelijkaardig bij jullie?

Liefs
Veronique

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen