dinsdag 7 april 2015

Tips | Wat ik doe als ik even geen inspiratie heb



De bloggers onder ons zullen het vast wel herkennen. Je hebt tijd en erg veel zin om lekker vooruit te schrijven wat artikels betreft maar wanneer je klaar zit met je laptop, je fototoestel en al je andere benodigdheden besef je dat je niet weet waarover je moet schrijven. Je zucht, probeert alvast een inleiding te typen maar zonder onderwerp is hier geen beginnen aan. Je zucht nog eens, begint wat lusteloos te surfen en voor je het weet is je dag om. En nog steeds geen letter op het figuurlijke papier. Omdat ik ook zulke momenten heb, deel ik vandaag eventjes met jullie wat ik allemaal doe op zulke dagen om mijn inspiratie terug te vinden én toch een of meerdere artikels geschreven te krijgen. 



Ironisch genoeg begin ik eigenlijk met bewust op het internet rondsurfen. Uiteraard ga ik geen vijf afleveringen van een serie kijken om inspiratie op te doen. Nee, wanneer ik echt niet weet waarom ik wil schrijven, probeer ik de lijst ongelezen artikels op bloglovin' wat kleiner te maken. Wie weet kom ik nog wel een interessante tag tegen of triggeren die artikelen mijn inspiratie wel gewoon. Soms helpt dit erg goed, op andere momenten merk ik na een tijdje dat dit toch niet is wat ik op dat moment nodig heb. Misschien is deze tip niet echt geschikt voor iedereen want ik kan mij voorstellen dat niet iedereen bijna 2000 ongelezen artikels op bloglovin' heeft staan. Oeps! 



Soms ga ik bewust op zoek naar artikels met allemaal leuke ideetjes voor blogposts. Ik moet wel eerlijk zijn dat net wanneer je zulke artikelen zoekt, het moeilijker is om ze te vinden. Misschien een kleine extra tip voor mezelf is om goede artikelen met ideetjes even een bladwijzer te geven, zodat ik ze tenminste nog terugvind later. 




Als ik dan nog niet in gang ben geschoten is het tijd om echt pen en papier er bij te nemen. Ik probeer dan namelijk op te schrijven welke artikels ik graag nog wil schrijven maar op dit moment niet kan schrijven (omdat ik het juiste materiaal niet bij me heb of omdat ik te lui ben om het te gaan halen...). Doordat ik dan het aan het opschrijven ben, schieten er nog wat meer ideeën mij te binnen en kan het zijn dat ik toch iets vind waar ik op dat moment over kan schrijven. Ik probeer sowieso altijd een klein notitieboekje bij te hebben zodat als ik eens een idee krijg, ik dit meteen kan opschrijven. Scheelt een hoop gepieker over dat ene goede idee dat ik weer vergeten ben. 


En als laatste stap zet ik die blogposts uit het notitieboekje in een soort brainstorm/mindmap. Op de een of andere manier roept een structuur als deze toch nog altijd meer ideeën in inspiratie op dan het gewoon heel sec te noteren. De brainstorm op de foto begon ik met enkel de ideeën uit het notitieboekje en uiteindelijk ben ik toch een stukje verder geraakt. Het leuke hieraan is dat je het kunt bijhouden voor op weer andere momenten dat je geen inspiratie hebt en je hoeft ook niet perse al die ideeën echt uit te werken. 

Zo, uit een inspiratieloos momentje is trouwens ook het idee voor deze blogpost ontstaan. Dan is het mij nu wel gelukt om toch een klein beetje productief te zijn. Uiteindelijk heb ik ook al andere blogposts in gedachten die misschien nog niet voor deze week zijn maar als ik er nu al aan werk heb ik volgende week weer misschien wat minder te doen. Veronique die wat vooruit zoekt te werken, wie had dat ooit gedacht. 

Liefs
Veronique

3 opmerkingen:

  1. Handig dat je deze tips deelt iedereen heeft hier vast wel eens last van :) x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tips! Ik schrijf meestal dingen gauw op als ik spontaan een idee heb, die kan ik dan gebruiken wanneer ik inspiratieloos ben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke tips! Ik probeer altijd iets bij te hand hebben om dingen te noteren! (in't geval ik ideeën heb haha)

    BeantwoordenVerwijderen