woensdag 1 april 2015

Julie | CD Review: Kelly Clarkson – Piece By Piece

Voor mijn verjaardag op 6 maart kreeg ik van Nick het nieuwe album van Kelly Clarkson, dat toen nog maar 2 à 3 dagen in de rekken lag. Ik was sowieso van plan om dit album te kopen, maar het krijgen is natuurlijk nog veel leuker. Het album ziet er bovendien ook geweldig uit. Als je vanop een afstand kijkt zie je enkel vijfmaal het hoofd van Kelly, maar als je er boven hangt, krijg je een heerlijk kleurenspel. Je kan er echt vanuit allerlei standpunten naar kijken en ik vind zoiets altijd een leuke toevoeging. Ik kreeg overigens de Deluxe editie, waar dus drie nummers extra op staan. Ik ken nog maar één nummer van het album voor ik aan deze review begin en ben dus zelf erg benieuwd naar wat ik er van ga vinden… Jullie ook? Lees dan snel verder!

Ook de achterkant van het album ziet er geweldig uit, met allerlei verschillende kleuren. Hier zijn de kleuren niet veranderbaar van kleur, ze zijn gewoon zo gedrukt. Dat is wel handig als je gewoon de tracklist wil bekijken natuurlijk. Hieronder kunnen jullie mijn mening lezen over het ganse album. In het boekje bij het album staan alle songteksten, iets wat ik altijd een groot pluspunt vind.

1. Heartbeat Song
Dit nummer is het enige dat ik al gehoord had van het hele album. Van zodra ik het hoorde was ik fan. Dit is de Kelly Clarkson waar ik al jaren fan van ben! Hopelijk is de rest van het album net zo goed. Ik ben blij dat dit nummer overigens wel wat airplay krijgt op de radio, dat is volledig terecht. Als jullie dit nummer nog niet gehoord hebben, kan ik het je echt meteen aanraden dat wel te doen. Ik vind dit echt een geweldig nummer!

2. Invincible
De tekst van dit nummer opent erg mooi. Op de foto hieronder kan je het eigenlijk zelf ook bekijken. Ik hou er altijd van om de foto’s uit het boekje ook te gebruiken in mijn artikel, zo kan ik de volledige ervaring met jullie delen. Ik had dit nummer wel trager verwacht dan het is. Ik vind dit nummer wel mooi en kan me er ook wel in herkennen. Volgens mij is dit wel het geval voor meerdere mensen. Vooral de bridge in dit nummer vind ik echt geweldig. Als deze twee nummers de trend zetten denk ik dat dit album een 15 op 10 gaat krijgen! ;-)

3. Someone
Het begin van dit nummer doet me aan een ander nummer denken, al kan ik niet meteen zeggen welk dan. Dit is een echte powerballad zoals we ze gewend zijn van Kelly Clarkson. Ik vind het knap dat zij als eerste winnares van American Idol nog steeds zo bekend is over de hele wereld. Het nummer pakt me niet zoals het vorige en ik vind het niet zo swingend als het eerste. Ik denk dat ik het gewoon vaker moet horen. Maar geen liefde op het eerste zicht dus… Niet slecht maar ook geen favoriet, laat ik het daar bij houden.

4. Take You High
Dit is een beetje een zoveelste lovesong. Ik vind de tekst niet per se origineel of verrassend. Ik hou sowieso wel van de stem van Kelly Clarkson, dus eigenlijk vind ik al haar nummers wel goed. Op haar reguliere albums – niet de Kerstalbums – vind ik uiteindelijk elk nummer wel goed. Dit is een beetje een opvallend nummer door de elektrosound die er in zit. Erg speciaal, maar ik hoor haar liever met haar pure stem emotionele nummers zingen. Ik weet nog niet zo goed wat ik van dit nummer moet vinden…

5. Piece By Piece
Dit nummer gaat over haar vader die haar en haar moeder op zesjarige leeftijd achter gelaten heeft. Ook op haar eerste album zong ze hier al over, namelijk in de hit Because Of You. Hier in Piece By Piece zingt ze dat ze nu een man gevonden heeft die haar compleet maakt en niet zomaar in de steek laat, zoals haar vader dus wel gedaan heeft. Het is echt een erg confronterend nummer lijkt me. Ik snap wel waarom ze de titel van dit nummer ook aan haar album gegeven heeft. Mooi nummer, vol emotie.

6. Run Run Run ft. John Legend

Ook van dit nummer geef ik jullie een video mee, omdat ik het al op verschillende plaatsen op internet ben tegen gekomen. Naar verluid is dit nummer ooit al uitgebracht door Tokio Hotel, maar geef mij dan toch maar deze versie met Kelly en John Ledgend. Het is wel een mooi, gevoelig nummer qua tekst, en naar verluid hebben de jongens van Tokio Hotel hier zelf aan meegeschreven. De titel komt wel erg vaak terug in het nummer, maar het is niet zo dat het stoort. Volgens mij gaat dit nog vaak op de radio komen. De samenwerking tussen Kelly en John is ook erg goed gekozen!

7. I Had a Dream
Hierin zingt ze een beetje over de bekendheid die ze heeft volgens mij. Het is goed dat je dromen hebt, maar als deze uitkomen moet je ook je verantwoordelijkheden nemen. Alle acties die je doet hebben gevolgen en daar gaat dit nummer over. In het refrein zingt ze dan wel dat ze zelf een droom had waarbij de maatschappij anders in elkaar zat. Ik vind het best een sterk nummer, al is het niet wat ik van haar gewend ben. De melodie en achtergrond hebben iets gospelachtig.

8. Let Your Tears Fall
Alweer een emotioneel nummer met een betekenis. Kelly heeft er duidelijk voor gekozen om op dit album mensen moed te geven. Ze wil haar fans een hart onder de riem steken en zeggen dat het oké is om soms te huilen en dat het geen schande is om er soms onderdoor te gaan. Ik vind het mooi dat artiesten de moeite doen om nummers uit te brengen waar hun fans echt iets aan hebben, waar ze kracht uit kunnen putten. Dat vind ik bijvoorbeeld echt het geval bij Little Mix’ ‘Little Me’, maar ook Kelly Clarkson deed dit al eerder met ‘People Like Us’.

9. Tightrope
Dit nummer begint met enkel een pianomelodie en de stem van Kelly, dit is wat ik wil horen. Het is een traag nummer, waar haar stem echt tot zijn recht komt. Het gaat over vechten voor een relatie en dat dit een risico is dat het waard is om te nemen. ‘Oh you and I will fall in time eventually, or maybe we’ll both die trying’. Dit nummer is meer van het soort dat ik wil horen op dit album. Voorlopig was enkel Heartbeat Song een echt uptempo nummer en was Invincible het nummer dat me helemaal kon overtuigen. Nu kan Tightrope aansluiten in dit rijtje.

10. War Paint
De titel van dit nummer doet me aan een nummer van Fall Out Boy denken, maar daar houdt de vergelijking dan ook meteen op. Opnieuw een nummer dat kracht uitstraalt naar haar fans toe. Bovendien zingt ze ook dat het belangrijk is om af en toe mensen binnen te laten en bijvoorbeeld je partner volledig te vertrouwen en alle verhalen te vertellen die je nooit eerder vertelt hebt, omdat je toch aan dezelfde kant staat. Een nummer met een mooie boodschap, zo heb ik ze graag.

11. Dance With Me
Even een pauze van alle liefdesnummers, tijd voor een partynummer. De titel geeft het misschien al een beetje weg, maar het gaat inderdaad over dansen op een feestje, waar ter wereld je ook bent. Hoewel de liefde wel om de hoek komt piepen, aangezien ze vraagt om samen met haar te dansen en zingt ‘my lips they quiver on your skin’. Toch is dit een nummer dat ik wel op de radio’s vind passen.

12. Nostalgic
Nostalgic is een liedje dat gaat over een verbroken relatie. Kelly zingt hierin dat je moet terugkijken op de goede momenten en niet triest moet zijn om wat voorbij is. Ik vind dit nummer echt goed, het heeft een leuke beat en de tekst is ook mooi. Het is een uptempo nummer dat heb ik tot hiertoe wel een beetje gemist op het album. Dit nummer is echt een fijne afwisseling met de powerballads. Ik weet wel zeker dat ik dit nummer in mijn lijstje met favorieten ga zetten. Het ritme is erg aanstekelijk.

13. Good Goes the Bye
Ook dit nummer heeft weer een soort elektro feel en dat vind ik haar op de een of andere manier niet zo passen. Op zich vind ik het ritme van dit nummer wel goed en ik denk dat ik het gewoon wat vaker moet luisteren. In de tekst komen enkele metaforen naar voor en ik weet nooit goed wat ik daar van moet vinden in nummers. Good goes the bye is echt een verwijzing naar goodbye, omdat ook dit nummer over het verbreken van een relatie gaat. Of als je het interpreteert kan het eigenlijk over eender welk afscheid gaan. Geen slecht liedje, zeker niet. En de titel past goed als afsluiter van het album.

14. Bad Reputation*
Hiermee zijn we aangekomen bij het eerste extra nummer op de deluxe versie. Dit nummer heeft een beetje een big band sfeertje en dat vind ik wel leuk, de melodie is dan ook een beetje jazzy. Iets wat ik zeker niet gewoon ben van Kelly Clarkson. Het is duidelijk dat ze het pop rock genre een beetje achter zich gelaten heeft. Wel vind ik dit nummer een goede reden om de deluxe versie aan te schaffen. Het is een melodie die goed blijft plakken.

15. In the Blue*
Ik weet niet zo goed wat ik van dit nummer moet vinden. Het gaat over iemand voor altijd graag blijven zitten, ondanks dat je er niet meer mee samen bent. Op sommige momenten kan je er goed mee overweg, op andere momenten lukt dit wat minder. Op zich spreekt de tekst me wel aan, maar de stukjes waarin ze de titel zingt, storen me een beetje. Volgens mij kan ik dit nummer pas na een paar keer luisteren appreciëren.

16. Second Wind*
Soms kan een nummer me echt in één keer overtuigen en dit nummer is er zo eentje. Echt weer zo’n nummer dat je zelfvertrouwen een boost geeft! ‘You can't forget about me, while you weren't lookin' I was gettin' even higher. Say what you want about me, your words are gasoline on my fire. You can hate me, underestimate me, do what you do cause what you do don't phase me. Just when you think I'm at the end, any second I'ma catch my second wind.’ Jep, echt een waardige afsluiter voor het album. En het feit dat toch twee van de drie extra nummers goed zijn, maakt dat je zeker de deluxe editie moet aanschaffen van dit album.

Zo, dit was mijn review van het lang verwachte nieuwe album van Kelly Clarkson. Om eerlijk te zijn heeft niet elk nummer me meteen overtuigd en had ik er misschien wat meer van verwacht. Maar goed, ik ben blij met de nummers die me wel volledig overtuigd hebben. Mijn favorieten zijn toch echt wel Heartbeat Song, Invincible, Tightrope en Second Wind. Ik zou het album een 8.5/10 geven omdat het over all best wel goede nummers bevat en ik er geen enkel echt slecht zou noemen.

Wisten jullie al dat Kelly Clarkson dit Piece By Piece album uitgebracht had? En wat is jullie eerste indruk van de nummers? Ik ben super benieuwd naar jullie reacties!