woensdag 4 februari 2015

Julie | CD Review: The Veronicas – The Veronicas

Het is alweer een hele tijd geleden, maar vandaag heb ik nog eens een CD review voor jullie. Zoals jullie kunnen zien gaat het om het nieuwste album van The Veronicas. Ik durf wedden dat velen onder jullie hen kennen van enkele jaren geleden maar niet eens wisten dat ze helemaal terug zijn met nieuwe muziek. En daar wil ik dan weer verandering in brengen. Hierboven zie je de cover van het album, die vrij sober is van lay-out. Ze hebben er voor gekozen om het album gewoon te noemen naar henzelf: The Veronicas. Ik was vroeger al fan van Lisa en Jess Origliasso en was erg benieuwd of hun nieuwe sound me ook zou bevallen. Als jullie even benieuwd zijn als ik, klik je best op ‘Meer lezen’ voor een gedetailleerde beschrijving van hun nieuwste nummers.

1. Sanctified

De opener van het album begint vrij speciaal, het is niet iets wat je meteen van The Veronicas zou verwachten zoals je ze van vroeger kent. Ik vind het wel vrij normaal dat hun sound door de jaren heen ook veranderd is, aangezien ze zelf ook ouder geworden zijn. Ik denk niet dat ze dit nummer als single zullen uitbrengen omdat het niet commercieel genoeg is voor het grote publiek. Ikzelf kan dit wel waarderen, het nummer heeft een mysterieuze vibe en daar hou ik wel van. Speciaal, maar wel goed!

2. Did You miss Me (I’m A Veronica)

Dit nummer is er natuurlijk omdat ze zo lang afwezig geweest zijn in de muziekindustrie. Ze vragen hierin letterlijk of we hen gemist hebben en ik kan hier zelf met een volmondige ja op antwoorden. Het is wel zo dat ik tegenwoordig minder naar hun muziek luisterde dan vroeger, maar daar zou met dit nieuwe album wel eens verandering in kunnen komen. Opnieuw een vreemd nummer na één keer luisteren, maar ik kan het wel smaken.

3. Cruel

Cruel lijkt op het eerste zicht een vrij vrolijk en poppy nummer, eentje die meer aanleunt bij hun vroegere stijl. Als je echter naar de tekst gaat luisteren, hoor je dat dit wel een negatieve tekst heeft. Dit was natuurlijk ook hun bedoeling. Ik denk dat we allemaal het gevoel wel kennen van uit een slechte relatie komen en doen alsof het je allemaal niks kan schelen… Maar eigenlijk trek je het jezelf wel aan. Daarover gaat dit nummer. Ik vind het in ieder geval een goed nummer dat meteen ook al toegankelijker is voor het grote publiek.

Edit: Ik las net, nadat ik dit enkele dagen geleden geschreven heb, dat dit nummer hun volgende single wordt! Zoals ik dus al zei, is het dus zeker geschikt voor het grote publiek! ;-)

(bron foto

4. Line Of Fire

Dit nummer hadden ze bij de teaser video gebruikt die hun nieuwe album zou aankondigen. Het heeft opnieuw een speciale sfeer die je wel benieuwd maakt naar meer. Volgens mij hebben jullie ondertussen al wel door dat ik de nummers tot nu toe allemaal wel leuk vind. Dit nummer overtuigde mij dan ook bij de eerste keer luisteren. Voor zover ik wat op internet kan lezen in de reacties, vinden de fans die wel een goed nummer!

5. Teenage Millionare

Bij de eerste keer luisteren vond ik dit nummer niet echt goed. Het leek me een beetje een albumvuller. Het is op zich ook niet slecht, maar de tekst vond ik niet herkenbaar genoeg om me meteen te overtuigen. Het nummer gaat over een heuse tienerliefde, ze zingen namelijk dat ze niks anders nodig hebben dan de liefde die ze voelen voor die persoon. En dat terwijl ik toch ook al van mijn 17de samen ben met Nick. Geen idee waarom het nummer me dan niet genoeg aanspreekt...“We could live in boxes, babe I woudn’t care.” Mooie boodschap, maar geen echte knalplaat.

6. Born Bob Dylan

De titel vond ik in het begin maar een beetje vreemd, maar dit nummer staat hoog op mijn favorietenlijstje. Volgens mij een heel herkenbaar nummer voor vele mensen die niet altijd hun mening kunnen of durven zeggen. “If I don't say anything it’s wrong, if I said it wouldn't come out right. It's been keeping me up all night. Half my life I've been told to shut up, so how am I gonna open up? Wish you could just read my mind.” Ik zet even het nummer hieronder, zodat je het kan luisteren. Ik vind het in ieder geval een prachtig nummer!

7. Always
Nog voor je één noot van dit nummer hoort, weet je al dat dit nummer ook opnieuw over de liefde zal gaan. Ik vind de betekenis van dit nummer erg mooi omdat het er over gaat dat je voor altijd van iemand zal houden, wat er ook zou gebeuren. Ze zingen dit nummer duidelijk voor een partner die onzeker is over de relatie. “'Cause I didn't say only 'til the party ends, no I didn't say only 'til the money’s spent. No I didn't say only when the music plays, I said always.” Echt een mooi nummer vind ik dit.

8. Mad Love
Opnieuw een nummer over de liefde, dit keer over een bizarre relatie. Je kent het wel, ruzie maken en elkaars tegenpolen zijn, maar toch telkens bij elkaar terug komen. Je kan niet met maar al helemaal niet zonder elkaar. Het is een uitdaging, maar dat maakt het net leuk. Een beetje een poging om een Bad Boy te bekeren zeker? Geen topfavoriet van me, maar zeker een leuk nummer tussendoor.

(bron foto

9. You Ruin Me

Dit nummer was de eerste single die ze hebben uitgebracht van het album en ik snap niet waarom ze dit nummer ergens midden in het album verstopt hebben. Ik kreeg bij de eerste keer luisteren nog net geen tranen in de ogen en wel alvast kippenvel over mijn hele lijf. En dat heb ik bij elke volgende keer dat ik het nummer luisterde ook gehad! Ik dacht echt van ‘Yesss, they’re back!’ Het is een gevoelige balade die over een slechte relatie gaat, maar man wat een rauwe kracht gaat uit van dit nummer. Ik ga er geen meer woorden aan vuil maken maar jullie gewoon zelf laten luisteren naar deze topplaat!

10. More Like Me
More Like Me is een nummer over verliefd zijn op iemand die net uit een andere relatie komt. Het nummer is dan ook gezongen voor de ex-partner van diegene waar je op valt. Het heeft een jaloerse ondertoon, maar eigenlijk vind ik dit wel origineel. Not your typical lovesong zeg maar. Wanneer je zelf zo verliefd bent, snap je niet waarom iemand zo’n perfect persoon zou laten lopen. Grappige opbouw ook naar dit stukje: “Shoulda screamed a little louder, pulled him in a little closer, got down on one knee. If you were more like me, you'da fucked a little harder, you'da been a little faster, been impossible to leave."

11. If You Love Someone
Hierbij de tweede single van het album dat ze tot nog toe uitgebracht hebben. Ik vind het een goed nummer met een mooie tekst. De tweelingzusjes zingen hierin opnieuw over de liefde. Deze keer moedigen ze iedereen aan om het gewoon te zeggen dat je van iemand houdt. Het zou zo maar eens te laat kunnen zijn en dan heb je er spijt van. Bij deze laat ik jullie ook de videoclip zien. Ik vind het in ieder geval een erg catchy nummer.

12. Cold

Dit is een erg speciaal nummer. Ze praten eigenlijk meer in de strofes dan ze zingen en dat geeft in het begin een vreemde indruk. Het is een nummer dat ze in één keer neergepend hebben, heb ik vernomen uit een interview met deze dames. Het gaat opnieuw over het verbreken van een relatie en hoe iemand zou koud kan zijn om je harteloos aan de kant te zetten. “Fuck you, I hate you! I love you, I need you… Wanna run, wanna run… I wanna run, but I don't wanna run if you're not gonna find me. So we should just pretend to be friends, right? And fake our way to the bitter end.” Zeker een nummer dat het beluisteren waard is, maar dan wel meer dan één keer omdat je liefde voor dit nummer een beetje moet groeien. Momenteel zeker een van mijn topfavorieten. Ook hun live versie is zeker het beluisteren waard.

13. Let Me Out

Het lijkt wel of ze al hun topnummers tot het einde van het album bewaard hebben! Dit nummer laat hun stemmen zo mooi uitkomen en je hoort echt de puurheid in dit nummer. Ook dit is een nummer dat zeker het beluisteren waard is. Al is het onderwerp niet bijster origineel, het gaat maar weer eens over gevangen zitten in een slechte relatie. En over de schrik dat je partner je gaat dumpen… Toch vind ik dit een van de beste nummers van het album en ga ik opnieuw de link delen want het nummer is te mooi om achterwege te laten. “If you think it’s over, if you think we're nowhere, just let me out. I'm making it easy, for you to go, leave me, just let me out.”

14. You And Me
Afsluiten doen ze met een mooi nummer over de band die ze hebben als tweelingzussen. Voor mij is deze tekst uiteraard niet herkenbaar omdat ik enig kind ben, maar ik denk dat als je een broer of zus hebt waarmee je een goede band hebt, dit nummer wel iets voor jou is. Ik snap zeker waarom ze dit nummer gekozen hebben om het nummer af te sluiten. Het benadrukt dat ze voor altijd samen zullen blijven en er voor elkaar kunnen zijn. Mooi nummer dus om het album te eindigen.

Zoals jullie ondertussen wel door hebben vind ik dit echt een geweldig album. Niet elk nummer is geschikt voor het grote publiek, maar ik denk dat de echte fans niet kunnen ontkennen dat Lisa en Jess weer hun best hebben gedaan om pakkende teksten te schrijven waarin iedereen zich wel ergens in kan herkennen. Mijn favorieten zijn You Ruin Me, Cold, Born Bob Dylan en Let Me Out. Voor het album in het geheel geef ik maar liefst een 9 op 10 omdat ik het knap vind om na zo’n lange afwezigheid zo’n overtuigend album te kunnen neerzetten.

Wisten jullie al dat The Veronicas terug van weggeweest zijn? En wat vinden jullie van de nieuwe nummers? Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie meningen!

10 opmerkingen:

1. Wat leuk om te weten dat ze weer terug zijn:D