donderdag 4 december 2014

Uitstelgedrag


Ik heb het concentratievermogen van een goudvis en ik stel dingen uit alsof het over mijn eigen dood gaat, wat eigenlijk ironisch gezegd is voor een roker maar soit. We kunnen dus wel vaststellen dat ik lijd aan een zware vorm van uitstelgedrag en ik hoop dat het niet ongeneeslijk is want damn, stress dat het me de laatste weken bezorgd! Daarom heb ik wat tips opgezocht die mij en mijn lotgenoten onder jullie zouden kunnen helpen tegen deze vloek. 

Allereerst nog een kleine disclaimer: ik wil deze tips graag uitproberen maar heb er wel een beetje mijn twijfels bij... Als je al de discipline niet hebt om niet uit te stellen waarom zouden die tips er dan wel bij helpen? Maar goed, wie weet hebben we er toch iets aan! 

1. Easier said than done: zorg voor zo weinig mogelijk afleiding. Laptop niet echt nodig? Opzij dat ding! De laptop wel nodig maar geen internet? Uitzetten die handel. En anders zorg je ervoor dat Facebook en al die andere leuke sites toe blijven. Wat je gsm betreft, wordt er vaak de tip gegeven om die op stil te zetten. Voor mij werkt dit niet omdat ik dan pas echt om de vijf minuten kijk of er niemand gestuurd heeft. Indien ik hem op luid zet, weet ik echt wanneer iemand gestuurd heeft en dan kun je nog beslissen of je kijkt of niet. 

2. Zorg voor sociale controle. Als ik besef dat het echt tijd is om eraan te beginnen, zoek ik vriendinnen die met hetzelfde probleem zitten. Dan spreken we samen op een bepaald uur af op school en zorgen we dat we daar zijn. Dan zetten we ons in de bib of de kantine om aan de taken te werken. Uiteraard werkt dit niet altijd even efficiĆ«nt maar je bent tenminste bezig terwijl ik als ik thuis zit vaak amper iets doe. 

3. Maak een planning of to do lijstje. Het gaat er dan niet om dat je dat to do lijstje meteen moet afwerken of je strict aan die planning moet houden maar vaak besef je dan wel hoeveel je nog te doen hebt en tegen wanneer het allemaal moet gebeuren. Dit schudt mij regelmatig toch wel wakker. 


4. Zorg ervoor dat als je een planning maakt dat het haalbaar is en dat je toch genoeg tijd neemt om te ontspannen. Als je overdag uren aan een stuk werkt en 's avonds nog werk inplant, kan het gebeuren dat je 's avonds amper iets doet omdat je zo hard afgeleid bent. Ik ken het gevoel... 

5. Zoek een methode die werkt voor jou. Ben jij het type dat wanneer je begint je ook uren lang kunt doorwerken? Werk dan een of tweemaal per dag een langere tijd. Heb jij net zoals ik het concentratievermogen van een goudvis probeer dan bijvoorbeeld de pomodorotechniek. Je werkt 25 minuten aan een stuk met volle aandacht aan een taak en neemt dan vijf minuutjes pauze. Dit herhaal je dan zo vaak het nodig is. 

6. Als je moeite hebt om ergens aan te beginnen omdat de taak zo groot lijkt, denk dan eerst eens na wat je allemaal precies moet doen en probeer het zo in kleinere stukjes op te delen. Soms moet je een stapje achteruit nemen om uiteindelijk weer zicht op het geheel te krijgen. 

Zo, als jij nog tips hebt (eventueel tips die voor jou werken!) deel ze dan zeker in de comments. Ik kan het gebruiken!

Liefs
Veronique

2 opmerkingen:

  1. Ik ben geen uitsteller, integendeel zelfs. Ik wil alles altijd zo snel mogelijk gedaan krijgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik pas zelf heel veel punten toe! Zelf zet ik mijn gsm op vliegtuigstand en dat helpt bij mij goed!

    BeantwoordenVerwijderen