zondag 7 december 2014

Julie | Filmreview: The Hunger Games – Mockingjay Part 1

Nick en ik gingen op zaterdag 22 november nog eens naar de bioscoop. Er was namelijk een film waar ik al een jaar op zat te wachten, of langer in fact. De nieuwste The Hunger Games film is namelijk nu te zien in alle filmzalen. Het is het voorlaatste deel van de trilogie want het laatste boek is opgedeeld in twee films. Hierboven kan je de officiële poster van de film zien. Als je benieuwd bent naar wat ik vond van Mockingjay Part 1, lees dan snel verder!

Korte inhoud: egen alle verwachtingen in heeft Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) de Hunger Games twee keer overleefd. Maar ondanks dat ze de bloederige arena levend heeft verlaten, is ze nog steeds niet veilig. Haar geliefde Peeta Mellark (Josh Hutcherson) is gevangen genomen door The Capitol dat uit is op wraak en president Snow (Donald Sutherland) maakt duidelijk dat niemand veilig is. Katniss groeit uit tot het gezicht van de revolutie, een opstand van de districten die zich verzet tegen de regering die hen regeert en verhongert. Bij de massa wordt ze bekend als hun 'Mockingjay'.

Mijn mening: Ik ga proberen om geen spoilers te verwerken in mijn tekst, omdat ik zelf ook niet graag zulke dingen lees voor ik een film gezien heb. Mocht je 100% zeker willen zijn kan je misschien toch beter stoppen met lezen? Eerst en vooral wil ik jullie een nummer uit de film laten horen. Het is ingezongen door Jennifer Lawrence herself en ik vind het ronduit prachtig. Misschien kan je het afspelen terwijl je verder leest, zo krijg je ineens de juiste sfeer mee.

Ik zal je al maar meteen vertellen dat ik de film FANTASTISCH vond. Ik heb de drie boeken gelezen en de vorige twee films ook gezien. Maar op een of andere manier vond ik deze film toch de beste. Dat is best raar, aangezien ik minder verwachtingen had. Het derde boek vond ik traag op gang komen en ik had verwacht dat, aangezien deze film ook de inleiding is van de volgende film, dat dit hier ook het geval zou zijn. Niet dus. Ik werd vanaf de eerste minuten mee in het verhaal gezogen en het lijkt wel alsof ik twee uur mijn adem ingehouden heb, zo snel was het voorbij. De makers hebben zich zo mooi aan de verhaallijnen uit het boek gehouden, dat verdiend een pluim. En dan die acteerprestaties… Jennifer Lawrence is echt een geweldige actrice en ik zou me niemand anders kunnen indenken in de rol van Katniss Everdeen.

In deze film is er geen arena meer, zoals in de voorbije films. De film speelt zich voor een groot deel af in District 13, dat helemaal onder de grond gebouwd is. Omdat ze Katniss willen gebruiken als boegbeeld voor de revolutie van het volk, moet ze zo overtuigend mogelijk propo’s opnemen (eigenlijk propagandafilmpjes) om iedereen mee te krijgen in het verhaal. Aangezien faken niet haar beste kant is, trekt ze zelf er op uit om met haar eigen ogen te zien wat het Capitool allemaal aangericht heeft in de verschillende districten van Panem.

Bovenstaande foto is echt een kippenvelmoment in de film. Ik verklap nog niets over het waar, wanneer en waarom, maar je kan zien dat iedereen de typische groet doet waarbij drie vingers eerst op de lippen gedrukt worden en daarna in de lucht gestoken worden. Ik heb tijdens de film vol spanning zitten kijken, af en toe met tranen in mijn ogen. De intensiteit van de film heeft me echt geraakt. Soms zat ik met open mond van verbazing, soms schrok ik me bijna dood en op andere momenten stond ik op huilen. De film is wat mij betreft een rollercoaster van emoties. Ook Nick vond deze film ontzettend geslaagd en dat is ook meteen de reden waarom hij van mij een hoge waardering krijgt! Ik sta nu al te trappelen van ongeduld voor deel 2, dat jammer genoeg pas volgend jaar in november in de bioscoopzalen zal te zien zijn.

Regie: Francis Lawrence

Duur: 123 minuten
Genre: Adventure, Sci-Fi
Score: 10/10

Hebben jullie deze film al gaan bekijken? Of staat dat nog op de planning? Laat me zeker weten wat jij van de film vond!

12 opmerkingen:

1. Ja ik heb deze film een week geleden in de bioscoop gezien en hij was super! Er waren een aantal extra stukjes toegevoegd die niet in het boek voorkwamen en dat versterkte het verhaal in de film alleen maar. Dus zelfs al kende je het boek, er kwamen stukjes voor die je nog niet eerder kende. Echt een hele goede film!