zondag 7 september 2014

Julie | CD Review: Neon Jungle – Welcome To The Jungle

Vandaag heb ik nog eens een CD review voor jullie. En dit keer is het wel een heel speciale. Ik heb al eens eerder gesproken over Neon Jungle, namelijk in de wekelijks terugkerende post Look Like A Star. Hier maakte ik een look voor de vier dames uit deze band. Als je wil zien welke looks ik samengesteld heb voor Amira, Shereen, Asami en Jess kan je op hun namen klikken. Dankzij deze posts werd Veronique gecontacteerd door Britta, de stagiaire van Walkie Talkie, een PR agentschap uit Gent. Zij werken voor Sony Music en hadden de blogposts opgemerkt. Hiermee kwam de vraag of we geïnteresseerd waren in een exemplaar van hun debuut album. Uhm, YES PLEASE! Daarom wil ik jullie nu ook graag vertellen wat ik van de nummers op het album vind. Hierboven zie je hoe het album er uit ziet. Helaas zat er een kras in de cover, maar dat mag de pret niet drukken!
 De Deluxe Editie bevat 16 nummers, het gewone album dat ik ontvangen heb telt er 10. Voor de volledigheid heb ik de extra nummers ook beluisterd en geef ik er mijn mening over. (De nummers met * komen enkel voor op de deluxe editie.)

01. Braveheart

Dit nummer kende ik al, en ook hun akoestische versie bevalt me heel erg. Ik vind dit echt een partynummer dat zeker een plaats verdient op radiostations. Hun stemmen komen alle vier mooi tot hun recht in dit nummer. Ook zingt Asami hier een klein stukje in het Japans, wat het nummer een extra leuke toets geeft. Het is echt een nummer waar je niet op kan blijven stil zitten. Zeker eens luisteren als je hen niet kent!

02. Welcome to the Jungle

Dit nummer is ook meteen de titel van het album geworden. Dat is natuurlijk niet verwonderlijk aangezien het woord ‘Jungle’ ook in de groepsnaam verwerkt zit. In het begin moest ik even wennen aan dit nummer, ondertussen vind ik het erg goed. Het was gewoon geen liefde op het eerste gezicht… Oh en voor het geval mensen bang worden; ondanks dezelfde titel lijkt dit nummer in de vérste verte niet op Welcome To The Jungle van Guns ’N Roses. Het is dus niet zo dat ze een cover gemaakt hebben van dit nummer. Ze zingen misschien iets te vaak de titel, maar daardoor blijft het nummer wel plakken!

03. Trouble

Dit was het eerste nummer dat ik ooit hoorde van Neon Jungle en ik was meteen verkocht. Ook was dit de eerste single die ze uitgebracht hebben. Het is een soort ondeugend feestnummer waarin ze zingen over in de problemen komen. “I don’t look for trouble, but trouble looks for me.” De beats in dit nummer werken erg aanstekelijk en dat maakt dat dit nummer uiterst geschikt zou zijn voor feestjes!

04. Louder

Dit is zonder twijfel mijn favoriete nummer van het album, ondanks dat ik nog niet alles nummers gehoord heb. Na de eerste keer luisteren kon ik het echt niet afzetten. Het heeft een hele tijd op repeat gestaan voor ik verder ging met het beluisteren van het album. Op een of andere manier vind ik de tekst zo mooi dat hij verslavend is. Alles zit goed in dit nummer: de sfeer, de muziek, hun stemmen… Echt een prachtig nummer, ook in de akoestische versie! Ook benieuwd geworden? Hieronder kan je het nummer vinden!

05. Can’t Stop The Love (ft. Snob Scrilla)

Vanaf hier beginnen de nummers die ik voor het eerst beluister tijdens het schrijven van deze review, de vorige kende ik al. Ik vind het positief dat de soort nummers goed afwisselen, geen enkel nummer klinkt hetzelfde. In het begin wist ik niet wat ik van dit nummer moest denken. Maar eigenlijk zit er zo’n mooie boodschap in dat ik niet anders kan dan het nummer graag horen. “No bullet, no gun can't stop the love, can't stop the love! Nobody, no one can't stop the love, can't stop the love!”

06. Bad Man

Op een of andere manier doet het begin van dit nummer me aan een ‘90s nummer denken, al weet ik niet goed welk liedje dan… Het is weer iets complete anders dan de vorige nummers. Als ik de commentaren van critici lees, vinden ze dit zo wat het beste nummer van het album. Hier ben ik het niet mee eens, al moet ik het waarschijnlijk nog vaker luisteren. Het nummer is zeker niet slecht, maar voor mij persoonlijk is het ook geen liefde op eerste gezicht.

07. Sleepless In London

Volgens mij hebben de vier dames een special band met London. Een snelle blik op de tracklist leert me namelijk dat er maar liefst twee nummers op het album staan met deze stad in de titel. Dit is een rustiger nummer, zeker geen feestnummer. Ik vind het een goede afwisseling en het is best een mooi nummer. Ik vind het wel zo’n typisch nummer voor de fans die het album in huis halen.

08. Waiting Game (Cover)

Rond dit nummer is er een beetje commotie ontstaan. Waiting Game is namelijk een nummer van Banks en zij had dit nummer zelf nog niet uitgegeven als single. Zelf zegt Banks hier over: “How strange it is to see it used on someone else's album before it even comes out on mine. It makes me feel very uncomfortable. Like my own thoughts were stolen from me and sold as someone elses. I am a new artist and new to this business and I am told it is legal. But it feels really icky. I guess I can only hope Waiting Game means as much to Neon Jungle as it did to me when I wrote it.” Beetje een rare sfeer dus. Maar op zich vind ik het nummer wel mooi dus ik snap dat ze de cover gemaakt hebben. Ze hadden misschien haar even moeten inlichten en toestemming vragen… Het is een heel rustig nummer met een speciale sfeer.

09. So Alive

Terug over naar een vrolijk nummer, moeten ze gedacht hebben! Ook in dit nummer zingt Asami enkele zinnetjes in het Japans, wat ik wel een leuke twist vind. Dit nummer zou misschien niet meteen mijn aandacht trekken als ik het op de radio zou horen, al is de tekst wel mooi. En zoals jullie ondertussen goed weten, is een mooie tekst erg belangrijk voor mij! Dit nummer zit tussen een powerbalad en een uptempo nummer in.

10. Fool Me

Samen met Louder is dit nummer echt een topfavoriet van mij. Ik kende hier de akoestische versie al van, die ik buitengewoon prachtig vind. Ook de albumversie kan me zeker bekoren. Maar ik hou eigenlijk wel van de ingetogen, breekbare sfeer van de live akoestische versie. Het nummer heeft zo’n mooie tekst dat de toevoeging van instrumenten en andere geluiden voor mij niet per se gemoeten had. De tekst gaat over iemand die zijn lesje niet wil leren en telkens opnieuw voor de gek gehouden wordt door dezelfde persoon.

11. Future X Girl*

Haha, het begin van dit nummer deed me een beetje lachen. Het lijkt niet echt bij de rest van de nummers te passen in het begin, gelukkig verandert het ritme nog genoeg om wel een leuk nummer te worden. In het begin klinkt het namelijk een beetje kinderlijk vind ik. Het refrein is echter wel behoorlijk catchy! Voor zover ik het kan begrijpen gaat het nummer een beetje over een jongens/meisjes kwestie. Niet abnormaal voor een band die volledig uit vrouwen bestaat natuurlijk.

12. London Rain*

Hier is dus het tweede nummer dat Londen in de titel heeft zitten. Gelukkig lijken de nummers niet op elkaar, dat zou anders voor verwarring zorgen denk ik. Daar waar Neon Jungle er bij de eerste nummers voor kiest om, om het zo te zeggen, ‘oppervlakkige’ partytracks te kiezen, voel je ze doorheen het album groeien. Het lijkt wel of ze op één album tijd er in slagen een meer volwassen sound te creëren. Knap werk, want ondanks hun uiterlijk misschien anders doet vermoeden zijn deze dames respectievelijk nog maar  16 (Shereen & Asami), 17 (Amira) en 20 (Jess).

13. Fool Me (Acoustic)*

Gelukkig kan je op het album ook de akoestische versie van dit nummer terug vinden. Zoals ik eerder al zei bij de studioversie, vind ik deze mooier. Het weglaten van de studiobewerkingen maakt dit nummer zoveel echter. De sfeer is zo fragiel en ingetogen dat ik denk dat de meeste mensen dit nummer wel kunnen appreciëren. Volgens mij is het ook voor veel mensen een erg herkenbare situatie. Prachtig nummer als je het mij vraagt! Beoordeel het hieronder zelf.

14. Trouble (Acoustic)*

Ik vind het erg leuk dat ze ook van zo’n feestnummer een akoestische versie opnemen. Het geeft een nummer toch al snel een geheel andere vibe vind ik. Beide versies zijn erg geslaagd, al moet ik nog wel wennen aan deze versie aangezien ik enkel de andere kende. Verder kan ik natuurlijk niet erg veel zeggen over dit nummer, aangezien ik mezelf dan zou herhalen door wat ik al eerder zei bij nummer 03.

15. Take Me To Church (Cover)*

Dit nummer ken ik niet in de originele versie van Hosier, dus ik kan niet zeggen of ze het nummer eer aan doen of niet. Wel vind ik eigenlijk dat Neon Jungle over het algemeen mooie covers maakt. Zo vind ik hun versie van Kiesza’s Hideaway net zo goed (of zelfs beter!) dan het echte. Deze cover vind ik ook goed, al ben ik niet echt fan van het nummer an sich. Jammer!

16. Royals (Cover)*

Dit is natuurlijk een nummer dat iedereen kent! Het was de debuutsingle van Lorde. Dit is wel zo’n voorbeeld van een goede cover, vind ik persoonlijk. Het origineel kon me niet echt boeien, tot ik deze versie gehoord had. Misschien is het omdat Neon Jungle met vier zijn en daarom meerstemmig kunnen zingen? Het is natuurlijk ook wel zo dat ze bij een live cover hun stemmen ten volle kunnen inzetten om het publiek te overtuigen. Want één ding is wel duidelijk na het beluisteren van dit album; deze dames kunnen zingen!

Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat ik nu mijn eigen kopie van dit album in huis heb. Anders zou ik het waarschijnlijk toch niet gekocht hebben. Er staan echt steengoede nummers op het album, zoals Louder, Fool Me en Braveheart, en ik ben echt blij dat ik hen ooit ontdekt heb in de sidebar van mijn Youtubepagina. Hopelijk gaan ze nog een lange tijd door met zingen! Van mij krijgt dit album zeker een 8/10 omdat het een super gevarieerd album is, waarbij hun stemmen op vele manieren tot hun recht komen. Voor een eerste album hebben ze het zeker niet slecht gedaan!

Bovendien wil ik zeggen dat ik het echt ontzettend slim en origineel vind wat ze gedaan hebben met hun lyricsboekje. Aangezien deze dames met vier zijn, kan je niet altijd horen wie welk stukje zingt. Daarom hebben ze elks een eigen kleur gekregen, waaraan je dan in het boekje kan volgen wie welke tekst zingt! Dit heb ik nog nooit bij een ander album gezien en ik vind het echt geweldig!

8 opmerkingen:

1. Wat een leuk artikel en wat gaaf dat jullie werden benaderd door een PR Bureau!