maandag 23 juni 2014

Julie | CD Review: Truth Or Dare – Automatic Loveletter

Het is weeral een tijd geleden dat ik nog eens een cd review gedaan heb voor Verodoesthis. Vandaag heb ik echter een nieuwe groep ontdekt, want ja ook ik had nog nooit van ‘Automatic Loveletter’ gehoord!, en dit wou ik met jullie delen. Alle nummers zijn dus nieuw voor me.

“Automatic Loveletter is an American rock band band formed in Tampa, Florida, in 2007. The band consists of vocalist and guitarist Juliet Simms, her older brother and lead guitarist Tommy Simms, and drummer Daniel Currier.”

Dit is hoe het album er uit ziet:
Ik vind het album super mooi qua cover eigenlijk! Aangezien ik niet weet of dit album in België te koop is heb ik er ook geen prijs van. Via amazon.com kan je het wel bestellen voor $10.98. Het album bevat 12 nummers. Het album is al van 2010 uit.

1. Heart Song

Dit eerste nummer van het album was ook het eerste nummer dat ik van hen luisterde. Het maakte me nieuwsgierig naar meer en zo geschiede dat ik gelijk hun hele album wil reviewen. Het nummer heeft iets wat je gewoon aantrekt vind ik. Ze heeft een hele speciale stem, een beetje hees. En dat past goed bij het soort rockmuziek dat Automatic Loveletter brengt. Goeie, sterke lyrics ook. Dit is veel belovend!

2. Don't Let Me Down

Als de nummers beginnen zou je niet meteen denken dat dit een rockalbum is. Ik vind persoonlijk ook dat het eigenlijk meer pop/rock is. Want het zijn nummers die op zich wel op de radio zouden passen. Het refrein van dit nummer heeft iets dat echt blijft hangen. Goed nummer, dit past wel op mijn iPod!

3. Fade Away

Dit is een iets of wat rustiger nummer. De tekst vind ik heel erg mooi… “And I don't want to fade away. Yet the days go so quickly.” Het gaat over het leven op zich. Haar speciale stem komt echt mooi naar voor in dit nummer. Een aanrader voor iedereen die wel houdt van een power baled vol waarheden over het leven.

4. Hush

Ik weet niet of ze hun nummers zelf schrijven of dat deze geschreven worden door een gespecialiseerde singer-songwriter, maar God, ik ben fan! Mooie teksten is wat mij aantrekt in nummers, zoals ik al vaker gezegd heb. “This letters written itself inside out again. When rivers turn to roads and lovers become trends. H-H-H-Hush this is where it ends.” Prachtig, vinden jullie ook niet?

5. Story of My Life

Dit doet me denken aan het nummer van One Direction, althans de titel! Het nummer zelf is compleet anders. Het begin is nogal punk rock, een genre dat ik vooral enkele jaren geleden vaak luisterde. In deze tekst herken ik mezelf op zich wel! “I remember when I was just fifteen. - … - Eight years I'm a warrior, and I'm still here.” Aangezien ik terwijl ik dit schrijf bijna 23 wordt, is dit meer van toepassing dan ooit. Mooi nummer!

6. The Day That Saved Us

Bij het vorige nummer had ik besloten dat het tijd was voor een review, dus dit heb ik echt voor het eerst geluisterd terwijl ik dit typ. Bijna alle nummers op dit album gaan over relaties, of toch tot hier toe. Dit nummer is misschien een beetje schreeuwerig, maar dat past binnen het genre. Persoonlijk vind ik dit tot hiertoe het minste nummer, maar ook zeker niet slecht.

7. To Die For

Wat mooi, ze denkt dat ‘deze liefde’ wel eens kan zijn waarop ze haar hele leven gewacht heeft. Het gaat over dat moment waarop je beseft dat je echt oprecht van iemand houdt en dat het wederzijds is. Dat moment waarop je plots gelooft in ware liefde en dat jij de jouwe gevonden hebt. Het einde is ook erg mooi: “Cause this is love to die from, And to die for. Well I die for... you.”

8. Let It Ride

Dit stevige nummer gaat over je dromen najagen en dat je deze niet zomaar mag laten gaan. Het klopt ook wel, je moet vechten voor je dromen als je de mogelijkheid hebt om deze waar te maken. Op zich niet mijn favoriete nummer van dit album, omdat ze de titel nogal vaak zingt op een speciale manier. Misschien is het ook wel dat ik de tekst niet op mezelf van toepassing vind. Nee, dit is echt het eerste nummer dat ik niet zo goed vind.

9. Eyes on You

Jammer dat ze hun mindere nummers net vanachter op het album gezet hebben. Ofwel is het de bedoeling dat je eerst de eerste paar nummers luistert en dan het album koopt, dat kan ook wel een goeie truc zijn! Het is niet dat dit nummer slecht is, maar het is precies al iets wat ik al gehoord heb. Het album bevat wel variatie maar toch hoor je duidelijk dat het één en dezelfde groep is. Ik heb het gevoel alsof ze te hard moet roepen in dit nummer om de noten te halen. Mooi qua tekst, maar de uitvoering overtuigd me niet helemaal.

10. My Goodbye

Dit nummer vind ik dan weer wel veel beter. Hoewel ze ergens mijn aandacht om naar de teksten te luisteren kwijt geraakt is. Misschien is een heel album in eens gewoon wat te veel van het goede… Toch kan ik je wel aanraden alle nummers te luisteren omdat ze wel echt goed zijn. Dit is weer wel een steviger nummer, waarin haar hese stem hard naar voor komt.

11. Butterflies

Dit begin klinkt precies een beetje venijnig, als je snapt wat ik bedoel. Ik vind zo van die nummers eigenlijk best leuk! Dus dit is weer wel een goed nummer ter afwisseling van de vorige twee à drie. Wat ik in het begin zei over radiomateriaal is misschien niet van toepassing op het hele album… Dit lijkt me ook zo eentje voor de fans!

12. Back to Life

Het begin van het nummer is erg rustig, en de tekst lezen alleen al bezorgd me bijna kippenvel. “I'm standing in the rain, I'm cold and I'm afraid… If I can't find you.” Ze eindigen met een powerbalad, wat ik een slimme keuze vind. Dit nummer wil ik zeker nog vaker horen! Haar stem heeft hierin zo iets verslavend, meeslepend. Mooi nummer dit!

Dit album vond ik echt verrassend goed! Ik ontdekte hen doordat er een nummer van hen in mijn zijbalk bij Youtube stond. Het genre is dan wel rock, maar toch denk ik dat er een ruim publiek is voor deze groep! Ze zijn goed, Juliet Simms heeft een speciale stem en ze hebben goeie teksten. Ja, echt een fijne ontdekking deze Automatic Loveletter! Ik zou het album dan ook zeker een 8.5/10 willen geven. Als ik na één keer luisteren het merendeel van de nummer goed vind, wil dat toch wel wat zeggen denk ik!