maandag 7 april 2014

Julie: CD review: Prism - Katy Perry

Terwijl ik deze review schrijf zit ik stiekem vol spanning te wachten op twee CD’s die ik besteld heb. Als ik ze in mijn handen heb ga ik deze zeker ook reviewen voor jullie, en proberen objectief te blijven! Nu is het dan weer tijd voor een CD waar ik maar 1 nummer van ken! Ik heb het over de nieuwe van Katy Perry: Prism. Net zoals iedereen ken ik ‘Roar’ en ondanks dat ik er eerst aan moest wennen, vind ik het nu een ontzettend goeie single!

Het gewone album bevat 13 nummers en is voor €17.99 te koop bij Free Record Shop. De Deluxe editie bevat nog 3 nummers extra en kost dan €21.99. (* = niet op elke versie van dit album aanwezig)

1. Roar

Zoals ik al aangaf in het begin van deze post was ik eerst geen fan van dit nummer. Ondertussen heb ik de tekst helemaal begrepen en is het vrij herkenbaar, waardoor ik het wel een knalplaat vind. Ik vind het knap dat ze hiermee opent en ook gelijk het eerste nummer op het album als single gebruikt. Het is een nummer voor iedereen die zich ooit al onzeker gevoeld heeft, maar nu sterk in het leven staat.

2. Legendary Lovers

Het begin klinkt alsof het Chineese invloeden heeft en die hoor je nadien ook nog in het nummer. Nogal snel volgt er veel snelle tekst, die op rappen lijkt. De tekst is niet verkeerd, maar ik weet het toch niet zo goed met dit nummer. Het is ook vrij spiritueel aangezien het over een ‘derde oog’ en karma gaat. Speciaal nummer, niet voor iedereen weggelegd.

3. Birthday

Dit begint al meer funky en aanstekelijker. Het is zo wat die typische sound van Katy Perry. Het gaat niet echt over een verjaardag. Eerder over een relatie waarin zij er voor zal zorgen dat het elke dag voelt alsof het zijn verjaardag is. Zeker niet slecht, dit past echt in het Katy Perry straatje. Als je fan bent van haar hits, zou ik deze zeker eens luisteren.

4. Walking on Air

Dit nummer doet heel erg denken aan een ‘90s nummer. Het heeft die typische dance vibe! Ik geloof dat ze dit nummer zelf al eens ‘gelekt’ had voor het album uitkwam. Jammer dat het refrein nogal hoog begint, die noot kan ze nooit live raken vrees ik. Het is een leuk en luchtig nummer, zonder een pakkende tekst. Ik zie dit nog wel een single worden, maar toch niks voor mijn iPod.

5. Unconditionally

De tekst van dit nummer is wel helemaal mijn ding. Het gaat over onvoorwaardelijke liefde en over de goede met de kwade dagen te nemen. Volgens mij gaat dit over het begin van haar relatie met John Mayer. Omdat het er ook over gaat om de relatie te laten beginnen, je hart openstellen voor die nieuwe persoon en hem/haar volledig vertrouwen. Mooi nummer!

6. Dark Horse (met Juicy J)

Speciaal sfeertje in dit nummer, qua melodie doet het me aan een rapnummer denken. Het past wel in een club, hoewel het nummer niet echt dansbaar is. Daarvoor is het te traag. Niet mijn ding, maar ik denk wel dat veel mensen dit een leuk nummer kunnen vinden. Wanneer het achtergrondgeluidje even stopt, vind ik de strofes wel beter.

7. This Is How We Do

Dit nummer gaat over chillen en laid back zijn. Het gaat denk ik gewoon over haar volledige leven, niet over een bepaalde persoon. De teksten op dit album zijn allemaal persoonlijk, in die zin dat ze alle nummers zelf geschreven heeft. Toch pakken niet alle teksten me en blijven ze vrij aan de oppervlakte. Weer een gemiste kans, jammer!

8. International Smile

Oeh, er komen zelfs enkele Franse woordjes voor in dit nummer. Het gaat dan ook over een meisje die de hele wereld over reist. Om nu te zeggen dat ze het over zichzelf heeft? Ik weet het niet, want dan zou het allemaal nogal arrogant maken! Ondanks dat de tekst geen diepere betekenis heeft, vind ik het wel een leuk nummer eigenlijk! Zeker eens luisteren, deze International Smile.

9. Ghost

Ghost gaat over een verbroken relatie, met een foute jongen. Volgens mij iemand die haar gedumpt heeft via sms. Het doet pijn om verder te gaan, maar ze weet dat het moet. Wel een mooi nummer en deze keer geloof ik haar echt wel. Het klinkt allemaal heel oprecht en autobiografisch. Ik denk niet dat dit een single zal worden. Laat dit maar gewoon onbekend en laat enkel de fans toe in je hart, zou ik zo zeggen.

10. Love Me

Ook deze tekst geloof ik. Alleen al het begin doet me denken aan de korte split tussen haar en John Mayer. Ik denk dat de tekst een punt raakt dat iedereen wel eens meegemaakt heeft. Je moet jezelf graag zien, voor je iemand anders jou graag kan laten zien. “I’m gonna love myself, the way I want you to love me.” Mooi nummer! Deze zou ik zeker nog veel vaker willen horen.

11. This Moment

De inspiratie voor de review van déze CD haalde ik in Joepie. Zij gaven dit album een 9/10 en vonden dit nummer het beste van het ganse album. Ik denk dat het gaat over leven in het moment, dat je vooral vooruit moet kijken en niet achteruit. Het is zeker geen slecht nummer, maar ik ben meer fan van andere nummers van dit album. Voor mij is het vorige nummer tot hiertoe favoriet. Dit nummer geeft me het gevoel dat er iets ontbreekt.

12. Double Rainbow

“They say one man's trash is another girl's treasure.” Die zin vind ik alleszins wel kloppen. Het nummer is anders dan alle andere op dit album. Ik heb ergens gelezen dat Sia dit nummer geschreven heeft, terwijl andere bronnen beweren dat Katy alle teksten zelf geschreven heeft. Ik wil die eerste bron geloven, omdat dit niet vanuit zichzelf lijkt te komen. Het doet me denken aan On Top Of The World van Imagine Dragons, maar dan trager.

13. By the Grace of God

Volgens mij is Katy heel spiritueel aangelegd. In meerder nummers gaat het over planeten, geloof of zoals eerder al een ‘derde oog’ werd vermeld. Het bestaat niet dat ze dit nummer live kan brengen, maar de tekst komt wel vanuit haar hart, heb ik het gevoel. Het is een donker en traag nummer, dat ergens ook hoop geeft. Het is eigenlijk erg mooi, maar gewoon niks voor mij.

14. Spiritual *

Oké, ik zie echt pas nu dat er ook een titel op dit album staat met de naam ‘Spiritual’, honestly! Wat wel bewijst dat ik eerder gelijk had. Dit nummer heeft ze samen met haar vriend John Mayer geschreven. Het nummer klinkt meer volwassen dan pakweg vorige hits van haar vorige albums. De snoepprinses is veranderd in een sterke vrouw, wie had dat verwacht? Knap werk, dit nummer. Toch zou ik het vaker moeten horen om het echt goed te vinden, want dat is nu (nog) niet het geval.

15. It Takes Two *

Het klinkt weer erg typisch voor Katy en toch is het vernieuwend. Het is een nummer dat je zo op de radio zou horen. Op zich jammer dat dit haar album niet gehaald heeft, enkel de deluxe versie. Maar goed, ik vind ook dat je een reden moet hebben om meer te betalen! Het gaat over iemand achter moeten laten omdat je zelf gegroeid en ontwikkeld bent en daardoor bent gaan vervreemden van iemand. Mooi nummer!

16 Choose Your Battles *

Het begint erg rustig. Het gaat over twee mensen die rond elkaar heen draaien, wachtend op de aanval van de andere. Een beetje een liefde-haat verhouding waarbij geen van beiden wil toegeven aan de ander. Je wil niet als eerste de stap zetten, of het nu bij de start van een relatie is of tijdens een ruzie in een relatie. Katy zingt dat ze moegestreden is en dat de keuze moet vallen. Niet helemaal mijn ding, maar op zich wel een goed nummer.

Zo, ik heb de volledige versies van alle nummers op het deluxe album kunnen luisteren. Het is zeker geen album waarvan ik elk nummer goed vind, maar dat had ik ook niet verwacht. Over all is het een goed album, waarin je kan horen dat haar sound volwassener geworden is en dat ze opgegroeid is. Het bevat enkele sterke lyrics en de meeste nummers lijken erg persoonlijk te zijn. Ondanks dat niet ieder nummer mijn ding is denk ik dat ik wel kan stellen dat dit een goed album is. Het bevat veel afwisseling en dat is een sterkte. Ik geef het album zeker een 7.5/10. Beoordeel zelf welke nummers je het leukst vind en laat dat zeker weten in een comment. Voor mij is ‘Love Me’ favoriet. ‘Roar’, ‘Ghost’ en ‘It Takes Two’ hebben me ook voldoende overtuigd!