dinsdag 21 januari 2014

Structuur


Misschien weten jullie nog wel dat ik voor m'n blok nog heb gezegd dat ik eigenlijk een pak minder ging posten op Vero does this en dat jullie vooral posts van Julie en Sarah mochten verwachten. Uiteindelijk is dit toch ietjes anders uitgepakt. Zo heb ik zo goed als dagelijks een eigen blogpost online gezet zonder er al te blok- of slaaptijd aan op te moeten offeren. Er zullen misschien nog wel meiden zijn die het begrip tijdsgebrek wel kennen en daarom geef ik jullie vandaag mee wat mij geholpen heeft. 

1. Er zijn ergere dingen. 
M'n blog is m'n kindje en ik zou het ook enorm rot vinden mochten ineens de artikels van Julie en/of Sarah de overhand nemen. Dat probeer ik te vermijden maar ik besef ook wel dat ik nu andere prioriteiten heb dan mij daar zorgen over te maken. Ik denk dat wanneer je je er niet al te veel zorgen over maakt, je veel efficiĆ«nter gaat werken. 

2. Probeer op voorhand te werken.
Ik heb gemerkt dat het me veel meer tijd kost wanneer ik elke avond de blogposts van de volgende dag in orde breng dan wanneer ik aan het begin van de week op een avond zo goed als heel de week in orde probeer te brengen. Natuurlijk komen er nog wel momenten apart bij dat ik foto's maak en dergelijken, maar het schrijven probeer ik nu zo veel mogelijk in het weekend en eventueel op een rustige avond ergens in het begin van de week te doen. Dit maakt mij de rest van de week veel productiever voor school waardoor ik dan ook weer tijd vrij krijg om aan Vero does this te werken. 

3. Ga iets anders doen wanneer je geen inspiratie hebt.
Dit is soms een probleem bij mij. Ik maak een avondje vrij om te schrijven en dan is de inspiratie er niet. Vroeger was ik dan het type dat het internet ging afzoeken voor inspiratie of begon ik maar random iets te typen. Dit leverde meestal wel een artikel op maar kwalitatief gezien was dit geen hoogtepunt. Als ik nu een probleem heb met m'n creativiteit ga ik echt iets helemaal anders doen. Of ik doe een klusje dat ik eigenlijk op een ander moment wou doen, of ik probeer m'n gedachten te verzetten door bijvoorbeeld een serie te kijken. Inspiratie kun je niet forceren. 

4. Slaap genoeg
Dit heb ik afgelopen weekend bij mezelf ondervonden. Wanneer ik een of meerdere dagen veel te laat ga slapen, heb ik er nog erg lang last van. Alsof m'n lichaam dubbel zolang moet recuperen dan de schade die er geleden is. Misschien moet ik er ook gewoon m'n vast ritme op blijven behouden ook al ga ik later slapen. Dus als ik gewerkt heb tot vroeg in de ochtend, toch voor de middag op staan, zodat ik de nacht erna niet weer problemen heb met in slaap te vallen. 

5. Inspiratie hebben wanneer het niet uit komt.
Ik krijg soms inspiratie op de gekste momenten. Tijdens een examen, op het werk, wanneer ik net probeer te slapen... Het is dan ook niet altijd mogelijk om je laptop er bij te nemen en je artikel te beginnen typen. Daarom probeer ik dan altijd het thema en eventueel enkele steekwoorden op te schrijven. Thuis gewoon in m'n notitieboekje, op het werk durf ik het al eens in m'n gsm te zetten en tijdens een examen heb ik geen andere oplossing dan het op m'n hand te schrijven. Zolang het maar werkt voor je. 

Veel meer tips heb ik niet voor jullie omdat dit toch wel een heel specifiek en persoonlijk iets is. Ik hoop natuurlijk dat jullie er iets aan hebben, ik kan in ieder geval wel zeggen dat ik mij veel geruster voel wanneer ik weet dat ik een halve of zelfs hele weel al ingepland heb staan en me er niet teveel zorgen meer om hoef te maken de eerste dagen. 

Liefs
Veronique


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen