dinsdag 28 januari 2014

Julie: CD Review: Salute - Little Mix

Op dit album heb ik erg lang gewacht! De eerste CD die ik ooit gereviewd heb voor Verodoesthis was namelijk hun debuut album DNA. Ik heb toen besloten het toch niet te kopen, ondanks dat ik alle nummers goed vond. Ondertussen zijn deze vier prachtige meiden toe aan hun tweede album: Salute. Ondanks het feit dat ik echt een Mixer in hart en nieren ben, zal ik proberen dit album zo objectief mogelijk te luisteren. Ondanks dat de nummers al overal op het internet te vinden zijn, heb ik geduldig gewacht met de nummers volledig te luisteren (op 3 nummers na) tot ik mijn eigen exemplaar in handen had. Het boekje bevat ook alle songteksten én mijn exemplaar is door hen gehandtekend!

Het gewone album betaal je €17.99 bij Free Record shop en bevat 12 nummers. Ik kocht de deluxe versie, met 4 nummers meer. Hiervoor betaal je bij Free Record Shop €22.99. (* = niet op elke versie van dit album aanwezig)

1. Salute
Dit is een echte powersong die meteen de aandacht trekt als opener van het album. Niet geheel toevallig is de titel van dit nummer ook die van het album. Het is echt een nummer voor alle vrouwen! Dit nummer had ik al eerder geluisterd en ik ben helemaal verkocht: Lady's all across the world, listen up we're looking for recruits. If your're with me let me see your hand stand up and Salute. Representing all the women, salute, salute!

2. Move
Dit is het nummer dat ze als eerste single uitgebracht hebben, nog voor het album. Dus ook dit nummer kende ik al. Vanaf de eerste keer luisteren was ik toen eigenlijk al meteen verkocht. Het is zo’n lekker dansnummer dat ik er niet op kan blijven stilzitten. Al hun stemmen komen mooi naar voor en passen super mooi samen! Dit is een van de redenen waarom ik deze keer het album wel meteen wou kopen.

3. Little Me
Wauw, ik had enkel een live versie van dit nummer gehoord voor ik het album in handen had. En ik voelde me ZO aangesproken… Het is een emotioneel nummer dat denk ik voor vele meisjes herkenbaar is. De rest van het album mag nog zo goed of slecht zijn als het wil, dit wordt mijn favoriete nummer, daar ben ik zeker van. Het is zo kwetsbaar en oprecht, je voelt gewoon dat ze weten waarover ze zingen. Zeker, zéker, ZEKER eens luisteren mensen!

4. Nothing Feels Like You
Oh dit nummer begint met een super aanstekelijk deuntje! Het lijkt wel of je in een Afrikaans land terecht gekomen bent. Het refrein heeft ook een heel leuk verloop, het blijft wel hangen. De meisjes hebben zelf al gezegd dat dit album iets meer R&B zal zijn dan het vorige. Tot hiertoe vind ik echter dat het toch ook in de POP categorie valt, wat ik persoonlijk net wel fijn vind. Leuk, vrij luchtig, nummer.

5. Towers
Over dit nummer had ik vooraf al van veel fans gelezen dat ze het super vonden! Dit nummer gaat over een liefdesbreuk en dat je nadien niets meer voelt, wanneer het allemaal over is. “I still feel love when I see your face, but all these tears I can’t erase.” Mooie tekst, maar persoonlijk vind ik dit nog niet een van mijn favorieten. Het is niet dat het geen goed nummer is, dus ik zal het gewoon iets vaker moeten luisteren. Voor velen is het waarschijnlijk een heel herkenbaar nummer, wat het vaak beter maakt!

6. Competition
Oké, ik geef toe dat ik deze namiddag al een stukje van dit nummer geluisterd heb. Ik was gewoon te benieuwd! Het heeft een heel leuk begin en werkt heel aanstekelijk. Het refrein heeft een heel chille beat waardoor dit nummer zo een relaxte sfeer met zich meedraagt. Bovendien vind ik de tekst ook best leuk! Dit nummer bevat zelfs verschillende melodieën in één nummer. Hoeveel variatie kan je willen! Ik ben fan!

7. These Four Walls
Veronique had dit nummer zelfs al gehoord nog voor ik dat gedaan heb! Gotta love Little Mix zeker? En ik maar braaf afwachten… Volgens andere fans is ook dit een van de mooiere nummers. Hoewel echte Mixers elk nummer de hemel in prijzen natuurlijk! Het is een traag nummer dat hun stemmen echt mooi naar voor doet komen. En als je niet gelooft dat ze kunnen zingen moet je maar eens live versies opzoeken van nummers! De hoge noten in dit refrein zijn enorm breekbaar en zacht gezongen. Prachtig nummer met een super mooie opbouw naar het einde van het nummer toe!

8. About The Boy
Van dit nummer hadden de Little Mix dames ook al teasers op de wereld los gelaten voor het album uit kwam. Dit nummer begint heel funky! Het gaat er over dat je er niets aan kan doen dat je verliefd bent op die ene jongen want dat hij gewoon ‘iets heeft’ wat je aantrekt. Dit nummer moet ik zeker vaker luisteren om goed te vinden. Het refrein vind ik leuk, aan de rest moet ik nog wennen… Maar WAUW Perrie wat een mooie uithaal op het einde bij die ‘Baby please’. Echt wauw! Alleen al daarvoor even luisteren, dit nummer!

9. Boy
Grappig dat ze ‘About The Boy’ en ‘Boy’ vlak na elkaar laten komen op het album. Ik vind het begin van dit nummer origineel gevonden door eerst zonder muziek te beginnen zingen. Iemand begint en de rest valt bij bepaalde woorden in en samen rollen ze zo in het nummer. Eerst is er niks van muziek, dan knippen van vingers, pas daarna begint de achtergrondmuziek. Echt een super leuk begin. En ja, vergeet die ene jongen maar met dit nummer op de achtergrond!

10. Good Enough
De tekst van dit nummer is prachtig! Ik denk niet dat dit een single zal worden. Het is eentje voor de echte fans die het album in huis hebben die hiervan kunnen genieten. Ik krijg echt bijna tranen in mijn ogen bij het beluisteren van dit nummer. Het verbaasd me echt hoe puur een nummer nog kan zijn anno 2013. Koop alsjeblieft dit album als je fan bent van super mooie vrouwenstemmen die geen elektro mix nodig hebben om een goed nummer te schrijven!

11. Mr Loverboy
Oh, een jongensstem in het begin van het nummer? Onverwacht bij een CD van vier meisjes! Dit nummer heeft wel meer die ‘slome’ R&B vibe. Het is geen rap nummer, echt eerder de hangmuziek die je ook bij R&B kan verwachten. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van zulke nummers, dus dit nummer valt dan ook voor mij een beetje tegen. Maar misschien vind ik het na enkele keren luisteren wel beter, wie weet…

12. A Different Beat
Dit nummer is de afsluiter van de gewone versie. Dus als je niet wil investeren in de deluxe versie stopt het luisteren voor jou hier. Wauw, wat een vlot up-tempo nummer is dit! Hierop kan ik niet stil blijven zitten. Ja dit is wel een leuk nummer. Het is qua sfeer een beetje zoals de opener Salute. Het gaat ook over marcheren, wat ik toch wel associeer met het leger, zoals het salueren. Ik vind het album zeer gevarieerd en het is leuk dat ze openen en afsluiten met het zelfde soort nummer vind ik.

13. See Me Now*
Vanaf dit nummer moet ik wisselen van album. Ja, het klopt, als je Salute koopt, krijg je twee CDtjes met de bonus nummers op een apart schijfje. Persoonlijk had het niet gemoeten van mij, maar het is wel zo exclusief! CD 1 ziet volledig zwart, CD 2 volledig rood. Duidelijk uit elkaar te houden dus! Maar nu, het nummer zelf… Dit nummer begint met Oosterse invloeden! Dit lijkt me een nummer waar ik me over een paar jaar wel echt in kan herkennen. Het gaat over mensen die niet in je geloofden en enkele jaren later eens zouden moeten zien dat je er toch geraakt bent!

14. They Just Don't Know You*
Handgeklap in het begin van het nummer, dat vind ik altijd wel een leuk begin. Het nummer gaat over mensen die niet geloven in je relatie, zoals je ouders en je broer of zus. Het is op zich best een goed nummer, maar eigenlijk word ik er niet bepaald warm of koud van. Het is goed, maar momenteel voor mij nog niet super. Hopelijk komt dat nog!

15. Stand Down*
Weer een nummer over wanneer mensen niet in je geloven. Zelf hebben ze volgens mij ook al veel te maken gehad met tegenkanting, maar kijk ze nu eens wereldberoemd zijn! “And we’re gon’ bake a humble pie, zo egos cut a slice and take a piece.” Mensen met hun voetjes om de grond zetten en zeggen dat ze deze dames niet moeten onderschatten. Sterke powersong met een goede boodschap. Dit is wel een leuk nummer!

16. Little Me – Unplugged*
Dit alleen al was een reden om de deluxe versie van dit album te kopen. Niet alleen is het mijn favoriete nummer van de ganse CD, het is ook nog eens een unplugged versie. En als er nu één ding is waar Little Mix goed in is, dan is het wel in live/unplugged versies maken! Hun stemmen zijn zo prachtig samen en deze ‘kale’ versie maakt het verhaal dat ze vertellen nog zoveel echter. Kippenvel gegarandeerd bij deze track!

Zo, hier had ik lang naar uitgekeken zeg! Het album is zeker het wachten waard geweest. Ik kan niet zeggen of ik dit album beter ga vinden dan DNA omdat ik daarvoor deze nummers nog niet goed genoeg ken… Maar het album bevat zeker veel nummers die de moeite waard zijn! Mijn favorieten? Wel, als je houdt van trage en emotioneel geladen nummers kies sowieso voor “Little Me” (al dan niet unplugged, maar doe maar wel) en daarna voor “Good Enough” of “These Four Walls”. Ben je in een opgewekte stemming en wil je gewoon kei harde knal nummers? Dan kies je voor “Salute”, “Move” of “A Diffrent Beat”. Ik heb zeker geen spijt dat ik de deluxe versie gekocht heb, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Het album zelf zou ik een 9/10 geven. Knap werk om zo’n goeie tweede plaat te maken!

Sorry, ik kan het niet laten om jullie als afsluiter toch nog even mijn gehandtekende exemplaar te laten zien!