zondag 15 december 2013

Cd Review: Avril Lavigne - Avril Lavigne + winactie!

Voor je denkt dat ik Avril’s naam dubbel gebruikt heb: haar nieuwe album is een self-titled exemplaar! Ik heb nu alle vijf de albums van Avril in mijn collectie, allemaal gekocht. Omdat zij zo wat de eerste artieste was waar ik écht fan van werd. Na Let Go, Under My Skin, The Best Damn Thing en Goodbye Lullaby is het nu tijd voor een album dat gewoon haar eigen naam draagt. Ook hiervan had ik al enkele nummers geluisterd, maar nog niet allemaal. Hoe moeilijk het ook was me in te houden! ;-) Ik ga echt objectief zijn, aangezien ik ook van haar vorige album niet ieder nummer even goed vond. Wanneer ik dit schrijf heb ik dus ook effectief mijn eigen exemplaar in handen!

Het album betaal je €17.99 euro bij Free Record Shop en daar krijg je dan 13 nummers voor. Ik geloof niet dat er een deluxe versie bestaat met meerdere nummers. Het album is vrij kort, het duurt maar 46 minuten.

1. Rock N Roll
Dit is een vrij bekend nummer aangezien het al haar tweede single van dit album was. Ik hou liever van de diepere, donkere teksten van vroeger. Maar stiekem vind ik zo’n plaat als deze ook wel leuk om te luisteren. Ze heeft zelf verklaard dat het nummer over haar relatie met hubby Chad Kroeger gaat, maar dat de clip er niets mee te maken heeft. Leuk, powernummer!

2. Here’s To Never Growing Up
Dit nummer was dan weer de eerste single van het album, nog voor het in de rekken lag. In het begin was ik niet erg overtuigd, ondertussen vind ik het wel een leuk nummer. Maar hoewel ze zingt dat ze nooit wil en zal opgroeien, vind ik toch dat naarmate de jaren duidelijk te horen is dat ze een andere richting op gegaan is met haar muziek. Opnieuw een leuk, maar voor mij persoonlijk te luchtig nummer… Als je houdt van haar ‘What the Hell’ attitude zijn deze singles wel iets voor jou natuurlijk!

3. 17
Zoals de titel misschien al doet vermoeden gaat deze song over de tijd toen ze nog 17 jaar was. Of simpelweg gezegd over die eerste echte liefde, die iedereen vroeg of laat wel ervaart. Over hoe makkelijk en zorgeloos alles toen nog was. Mooi en eerlijk nummer, dat al meer aan haar oudere werk doet denken. Ik ben écht verliefd op haar tweede album ‘Under My Skin’, dat ze nu de commerciële kant op gaat begrijp én betreur ik. In dit nummer gaat ze wel even terug naar die tijd, en dat vind ik leuk!

4. Bitchin’ Summer
Dit nummer is er eentje om te luisteren als je net van de middelbare schoolbanken komt en klaar bent voor de langste vakantie van je leven, voor je verder gaat studeren! Het is op zich nog een rustig nummer, wat ik met die titel niet echt verwacht had. Ik heb het gevoel alsof Avril echt jong wil blijven en dit ook in haar teksten laat merken. Er komt ook een klein ‘rap’ stukje in dit nummer. Ik denk dat ik dit nummer nog wel leuk ga vinden na enkele keren luisteren!

5. Let Me Go feat. Chad Kroeger
Wat een PRACHTIG nummer is dit?! Ik hoorde het voor het eerst toen ze het op een radiostation in première lieten gaan. Het is een super emotioneel nummer, dat ze samen met haar eigen man ingezongen heeft. (Misschien ken je hem wel als frontman van Nickelback?) Hun stemmen blenden zo mooi samen en de tekst spreekt me ook enorm aan! DIT is waarom ik in de eerste plaats fan geworden ben van Avril Lavigne! Yay! Ik hoop echt dat er nog meer nummer zoals deze gaan komen op dit album! Tot hiertoe zeker mijn favoriet!

6. Give You What You Like
Dit nummer begint ook traag, met een duistere sfeer. Het gaat over verliefd zijn op iemand die het (nog) niet helemaal voor jou voelt. Of over een one nightstand, het is maar hoe je het bekijkt. Het lijkt wel of dit nummer niet écht een refrein heeft, maar toch past het geheel wel mooi samen. Dit nummer is vrij speciaal maar net daarom spreekt het me wel aan. Het is zeker geen single materiaal, eerder zo eentje speciaal voor de fans. Dit is weer die Avril waar ik fan van werd!

7. Bad Girl feat. Marilyn Manson
Haha, wauw… Marilyn Manson! Een vrij onverwachte samenwerking vind ik dit, maar het klopt nog wel op een of andere manier. Die rauwe stem van Marilyn Manson past wel bij de melodie van dit nummer. Het is geen diepgaande serieuze tekst, maar het heeft een aanstekelijk deuntje dat wel blijft plakken. Qua tekst doet het me aan ‘Poison’ van Alice Cooper denken, aangezien het in dezelfde sfeer zit. Het is een heel speciaal nummer, verwacht geen poppy radiotrack!

8. Hello Kitty
Van dit nummer had ik al kleine stukjes gehoord. Neem dit nummer alsjeblieft niet serieus. Het gaat weer over feesten en bevat rare electro invloeden. Tel hierbij Hello Kitty op en je krijgt een soort Japanse popmuziek. Denk aan een mix tussen Psy’s Gangnam Style en Skrillex! Het is zeker een nummer waar ik aan zal moeten wennen als ik het album beluister. Bizar, maar op zich wel grappig. Het blijft wel steken in je hoofd, dus dat is ook al iets!

9. You Ain’t Seen Nothin’ Yet
Het begin van dit nummer doet me echt aan van die highschool muziek denken. Het gaat over het begin van een relatie, dus waarschijnlijk vond ze inspiratie bij zichzelf en Chad Kroeger. Ze hebben dan ook samen gewerkt aan dit album en toen werden ze verliefd! Ik ben wel geen fan van cliché uitdrukkingen zoals ‘you ain’t seen nothin’ yet’… Dusja, dat is wel een probleem bij dit nummer! Dit nummer vind ik iets minder dan de rest van het album… Ook weinig variatie in de tekst, jammer.

10. Sippin’ On Sunshine
Meer en meer zorgt Avril ervoor dat elke zin in haar nummers rijmt op de vorige. Soms vind ik dat leuk, andere keren niet. En dit is zo’n voorbeeld van waar ik het niet zo leuk vind… Ik weet echt niet zo goed wat ik van dit nummer moet vinden. Het is vrij eentonig hoewel de tekst toch niet echt constant dezelfde is. Het is op zich wel een vrolijk nummer, volgens mij zou dit nog wel eens een single kunnen worden! Ik moet het gewoon vaker luisteren denk ik, nu ben ik nog niet helemaal overtuigd.

11. Hello Heartache
In de cd die ik kocht zit ook een boekje mét alle songteksten. En het eerste wat me opviel was de vele ‘la la la la la’s’ die ik zag staan. Het begin van het nummer doet me een beetje denken aan ‘I Kill Her’ van Soko. Het nummer op zich gaat over een gebroken hart (kijk even terug naar de titel!) maar ook vooral dat ze daardoor een ‘vriend’ verloren is. Eigenlijk best een mooi nummer vind ik. Na één keer overtuigd het me niet helemaal, maar objectief gezien is het een goed nummer.

12. Falling Fast
In het begin van dit nummer hoor je hoe mooi haar stem eigenlijk klinkt. Dit soort nummer doet me aan het materiaal van haar eerste album ‘Let Go’ denken. Gaat dus over snel en hard verliefd worden op iemand en hopen dat het blijft duren. Driemaal raden waar ze inspiratie haalde! Rustig nummer, wat ik wel mooi vind als afwisseling met de feestnummers.

13. Hush Hush
De titel doet me eerder aan een soort slaapliedje denken. Het begin is dan ook traag en rustig. Weer over een stukgelopen relatie, of eentje die eigenlijk nooit echt begonnen is. De woorden ‘hush hush’ komen best wel vaak terug, wat ik een beetje jammer vind. Behalve dat, vind ik dit wel een erg mooi nummer qua tekst. Ja hiervan kan ik wel fan worden denk ik dan… Mooie, trage afsluiter van dit album!

Zo, ik heb het ganse album beluisterd! Ik ben persoonlijk meer fan van de diepgaande nummers die doen denken aan eerder materiaal. Veronique vertelde me onlangs nog dat zij net wel fan is van haar nieuwer materiaal en die ‘What the Hell’ attitude van haar. Dus samen zouden we dit vast een geweldig album vinden! ;-)

Ondanks dat ik écht al jarenlang fan ben van Avril moet ik zeggen dat ik vreesde dat het album zou tegenvallen. Al bij al vind ik toch dat zeker 10 van de 13 nummers wel de moeite waard zijn. Dus ik vind het een goed album, beter dan haar vorige denk ik zelfs. Mijn favorieten zijn ‘Let Me Go’ en ‘Give You What You Like’! Als je op zoek bent naar special nummers zou ik zeker ‘Bad Girl’ en ‘Hello Kitty’ aanraden. Na eenmaal het album beluisterd te hebben zou ik het een 8.5/10 geven.

Winactie:
Omdat wij echt de beroerdste niet zijn, denken wij bij een CD-review ook eens aan jullie. Ja, hoor! Je raadt het goed! Deze keer kan je deze CD winnen.

Wat moet je doen om mee te doen?