donderdag 31 oktober 2013

Julie: CD Review: Yours Truly – Ariana Grande

CD Review: Yours Truly – Ariana Grande

Het is nog eens tijd voor een nieuwe CD review. Het is mijn zesde al! Little Mix, Demi Lovato, Selena Gomez, Alex Hepburn & The Band Perry gingen deze Ariana Grande al voor. Ik heb trouwens al verschillende nieuwsberichten gelezen over cd’s die er in de (nabije) toekomst aankomen die ik wel wil beluisteren! Maar nu over naar Ariana. Je kent haar misschien wel uit Victorious, en binnenkort uit Sam & Cat. Ik vind dat ze bij Victorious een ontzettend mooie stem heeft, in de nummers die daar met haar worden ingezongen. Daarom ben ik wel zo benieuwd naar haar debuutalbum. Ik ken slechts één nummer van dit album; haar samenwerking met Mika in Popular Song. Dat nummer vind ik alvast ontzettend goed en grappig, dus ik hoop dat de rest ook zo is!

Het album bevat 13 (+ eventueel 3 bonustracks!) nummers en is te koop voor €18.99 bij Free Record Shop. (* = niet op elke versie van dit album aanwezig)

1. Honeymoon Avenue
Dit nummer is meteen een erg lang nummer: langer dan 5 minuten. Er zit dan ook een leuke intro bij. Het is een rustig nummer, met R&B invloed. Het stoort me enkel dat ze elk woord zo wat afkapt, zodat de zinnen geen geheel vormen. Het is een nummer met een heel hoog Mariah Carey gehalte, en ik vermoed dat dit niet enkel bij het eerste nummer het geval zal zijn. Haar stem klink heel gelijkend. Het is voor mij niet echt een nummer dat blijft hangen…

2. Baby I
Voor dit nummer is er ook een clip, dus dat kan je snel vinden. De clip voor dit nummer is dan ook al bijna 10 miljoen keer bekeken. Geen slecht nummer, maar het woordje ‘baby’ komt wel erg vaak terug. En dit lijkt wel alsof je écht Mariah Carey hoort. Beide dames hebben dus een mooie stem, maar nogal zeemzoet naar mijn gevoel.

3. Right There (met Big Sean)
Het eerste nummer op dit album dat een samenwerking is, maar er komen er nog. Big Sean rapt in dit nummer, en Ariana maakt het geheel wat minder hard door haar mooie stem. Ik begin te vermoeden dat haar genre niet echt mijn ding blijkt te zijn. Maar dit nummer vind ik al wel iets beter dan de twee vorigen. Leuk nummer!

4. Tatooed Heart
Opnieuw een vrij rustig nummer. Met die romantische klanken op de achtergrond komt haar hese stem mooi naar voor. Een echt zachte balad, mooi als achtergrond muziek bij een rustig etentje ofzo. Niet meteen iets om op mijn iPod te gooien, maar ik vind het toch best een mooi nummer. Toch wacht ik op iets met meer pit in!

5. Lovin' It
Mooi nummer, maar opnieuw weer te zoet voor mij. God, is het mijn dagje niet of wat? Ik ben zelfs gewoon niet naar de tekst aan het luisteren, hoewel dat ook niet altijd even gemakkelijk is in dit soort muziek. Wat ik wel kan zeggen is dat ze ontzettend mooi hoge uithalen kan maken met haar stem. Het ritme van dit nummer vind ik ook zeker niet verkeerd. Niet slecht dus!

6. Piano
Eindelijk! Een nummer dat meer ritme en pit bevat! Het is een meer up-tempo nummer, met handklapjes die je bijblijven. Ja ja ja, dit nummer vind ik leuk genoeg voor mijn iPod. Tot hiertoe dus zeker mijn favoriet. Ik vind het echt een feelgood nummer waar je telkens spontaan vrolijk van wordt. Vooral het refreintje werkt aanstekelijk. Zeker eens luisteren dus!

7. Daydreamin'
Speciaal sfeertje in het begin van dit nummer. Het trekt wel je aandacht. Naarmate het vordert, klinkt het wel terug zoals iets dat we al eens gehoord hebben op dit album. Op zich is het niet alsof het album één lang nummer is hoor, maar het is wel echt allemaal hetzelfde type nummer. Ik denk dat deze cd goed is voor een eerste date, bij een romantisch dinertje thuis!

8. The Way (met Mac Miller)
Dit nummer had ik ook al eens gehoord. Ik was niet meteen overtuigd, en het klinkt alweer als een exacte kopie van Mariah Carey. Maar na enkele keren luisteren wordt het nummer zeker beter. Het rap-gedeelte van Mac Miller is wel een fijne afwisseling in dit nummer. Ik vind Ariana nog steeds erg schattig en vind dat ze een mooie stem heeft. Maar toch trekt dit nummer me ook weer niet volledig over de streep.

9. You Will Never Know
Veel success met dit nummer vanbuiten te leren. Het is vrij veel tekst op een kort stukje muziek tijdens te strofes, haha! Het gaat over een verbroken relatie, zoals al zoveel nummers in de geschiedenis natuurlijk. Opnieuw: niet slécht, maar ook niet goed… Het blijft vrij op de oppervlakte. Ik geloof haar niet in wat ze zingt, jammer.

10. Almost Is Never Enough (met Nathan Sykes van The Wanted)
Mooie, rustige balad. Het lijkt wel een bewuste keuze om dit album erg traag te maken. Voor het eerst klinkt het wel alsof ze meent wat ze zingt. Het klinkt anders dan de andere nummers. Het doet me, zoals zoveel andere nummers van dit album eigenlijk, wel denken aan een oud ‘90s nummer. Geen idee welk, maar het is herkenbaar. Als je het wil luisteren voor de stem van Nathan moet je wel geduld hebben, hij komt pas aan bod op 1.45 minuut.

11. Popular Song (met Mika)
Eindelijk, eindelijk, eindelijk! Dit nummer vind ik echt geweldig! Het is dan ook POP muziek en geen R&B, maar of dat nu beter is of niet laat ik aan jou over. Maar dit nummer vind ik sowieso geweldig, dat vond ik al na de eerste keer luisteren. De tekst is super herkenbaar (het gaat over pesten) en bevat echt grappige, gevatte zinnen zoals: “You hid during classes, and in between them. Dunked me in the toilets, now it's you that cleans them.” Echt een nummer dat afrekend met pesters! Luisteren!

12. Better Left Unsaid
In dit liedje gebruikt ze echt veel uithalen waardoor ze haar stem echt tot zijn recht laat komen. In het refrein lijkt het wel of ze random party muziek hebben toegevoegd om het nummer wat extra pit te geven. Maar het werkt eigenlijk wel! De rest van het nummer is veel rustiger, en toch past het geheel samen. Mooi.

13. The Way [Spanglish Version] (met Mac Miller)
Ik heb vernomen dat Ariana Spaans geleerd heeft op school, en dat komt dus in dit nummer aan bod. Het is wel een leuke verrassing in het nummer. Het klinkt echt goed in het Spaans, dat zoete. Het is niet constant Spaans, enkel heel kleine stukjes! Maar het geeft wel een meerwaarde aan het nummer vind ik persoonlijk. En het is zo subtiel dat je amper merkt wanneer ze overschakelt van Engels op Spaans.

14. The Way [Remix] * (met Fabolous)
Dit nummer staat dus enkel op de speciale bonus editie van het album. En uhm, no offence, maar 3 versies van hetzelfde nummer? Nee, dat vind ik overdreven. Zeker als er niet zoveel aan veranderd telkens, ze klinken eigenlijk allemaal hetzelfde op enkele zinnetjes na. Jammer!

15. Supervised * (met Justin Bieber)
Ik ben geen Belieber, maar tegenwoordig vind ik zijn muziek al wel beter dan zijn oude nummers. En het vreemde is dat hun stemmen wel gewoon mooi samen passen! Eerlijk gezegd beter als met die van Nathan Sykes. Mooi, rustig nummer. Fijn dat Justin ook nog zulke muziek kan maken eigenlijk. Geen TOP nummer, maar wel bij de betere van het (deluxe) album.

16. Direct Contact * (met Demi Lovato)
Nog voor ik hier naar luister wil ik even meedelen dat ik al het ganse album lang uitkijk naar dit nummer, gezien het feit ik ook wel fan geworden ben van Demi. Hopelijk ben ik nu niet extra teleurgesteld! *enkele minuten later* Damn it! Ik kan dit nummer niet eens vinden, laat staan beluisteren. Toch nog teleurgesteld dus! Ik blijf nog even zoeken… En laat het jullie nog weten als ik het vind, als comment onder deze post.

Zo, dat was alweer een CD review. Ik persoonlijk ben niet overtuigd en een beetje teleurgesteld. Hoewel ik wel kan erkennen dat ze een prachtige stem heeft, vind ik het gewoon niet mijn ding. Ik geef de CD dan ook maar een 5/10. Ik ben er wel zeker van dat als jij fan bent van muziek à la Mariah Carey, je deze plaat top zult vinden!