dinsdag 17 september 2013

Julie: Let the colour decide!

Let the colour decide

Dat groenten en fruit gezond voor ons zijn weten we ondertussen allemaal al! Ze bevatten vitaminen, mineralen en bovendien maar weinig calorieën. Maar sinds kort hebben ze nog iets extra ontdekt over groenten en fruit. Namelijk dat de kleur iets over de eigenschappen van de groeten en fruit vertelt!

Ik heb dit artikel gevonden op http://www.trendystyle.net en wil het graag met jullie delen!
De 'belangrijkste kleuren' voor deze zonovergoten periode zijn misschien wel oranje en rood. Fruit en groenten die oranje of rood gekleurd zijn, bevatten namelijk veel bètacaroteen en vitaminen die de vorming van vrije radicalen tegengaan. En dat hebben we precies nodig als we onze huid meer dan normaal blootstellen aan de zon. Maar onderschat ook de paarsgekleurde groenten en vruchten niet. O ja, en je hebt ook nog wat groengekleurde groenten en fruit nodig.

Oranjerode fruit- en groentensoorten



Oranjerode fruit- en groentensoorten bevatten vooral veel bètacaroteen (vooral de worteltjes staan hierom bekend). Bètacaroteen stimuleert de aanmaak van melanine, de natuurlijke bescherming van de huid tegen uva en uvb straling. 

Verder bevatten deze fruit- en groentensoorten ook veel vitaminen die de vorming van vrije radicalen (boosdoeners voor de huid) tegengaan en dus veroudering zoveel mogelijk tegengaan. Gele, oranje en rode vruchten en groenten hebben voorts een goede invloed op onder meer ons natuurlijke afweersysteem, op de huid en op ons gezichtsvermogen. 

Voorbeelden van oranjerode fruit - en groentensoorten zijn: abrikozen en perziken, meloen, sinaasappels, worteltjes, rode paprika's (maar ook spaanse pepertjes - een pure vitaminenbron).

Gele fruit- en groentensoorten

Gele fruit- en groentensoorten zoals peren, appels, venkel, uien en knoflook zijn goed voor je cholesterolgehalte en voor hart en bloedvaten
(bron foto: http://www.juistvoedingsadvies.nl/?page_id=510 )


Paarse fruit- en groentensoorten



Paarse fruit- en groentensoorten zoals vijgen, pruimen, bosvruchten, maar ook radijsjes en aubergines hebben een goede invloed op de urinewegen (maar ook op de stoelgang, in het bijzonder vijgen) en op hart en bloedvaten. Vooral bosvruchten zijn rijk aan bioflavonoiden (familie van vitamine c) die de haarvaatjes versterken (en ondermeer couperose kunnen tegengaan).
(bron foto:
http://www.rawforyou.com/)


Groene vruchten en groen fruit



Groene vruchten en groen fruit zijn vooral goed voor je botten, tanden en het gezichtsvermogen. Denk hierbij aan de verschillende slasoorten, courgettes, kiwi's en groene druiven.
(bron foto: http://www.123rf.com/photo_15841855_green-fruits-apples-pear-lime-grapes-avocado-feijoa-kiwi.html )


Afhankelijk van wat je wil bereiken kies je dus best je fruit en groeten. Hoewel het natuurlijk geen geneesmiddel is voor een gezondheidsaandoening! Het is gewoon een tip die op een gezonde manier je lichaam helpt.

Wat is jouw favoriete fruit?

Julie x

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen