dinsdag 10 september 2013

Julie: Cd Review: Together Alone

CD Review: Together Alone

Toen het nummer ‘Under’ van Alex Hepburn pas net op de radio kwam, was ik al verkocht. Ik vind het een bangelijk nummer en dus was ik benieuwd naar de rest van haar album. Het is zo dat ik haar live niet echt goed vind… Maar dat neemt niet weg dat haar album dat misschien wel is! Tijdens mijn recentste bezoek aan Antwerpen zag ik de CD liggen in de Media Markt. Daar kan je van ieder nummer een stukje beluisteren. Ik had enkele liedjes opgezet en snel besloten dat ik ze volledig wou luisteren en een review wou doen voor Vero’s blog! Vaak is het wel zo dat je nummers vaker moet luisteren om ze écht goed te vinden. Ik ga dit album echter beoordelen op de eerste indruk die het op me na laat, aangezien ik nog maar één nummer goed ken!

Voor mijn mening over de liedjes, klik op meer lezen!

Het album bevat 12 songs en kost €16.99 bij Free Record Shop

1. Miss Misery (2:59)
Het eerste wat de aandacht trekt bij deze opener is haar hese, schraperige stem. Een rustig nummer om het album te starten. Geen slecht ritme, maar in mijn ogen had het sterker gekund. Het is geen nummer dat echt blijft hangen en het blijft nogal bij de oppervlakte. De lyrics zijn ook lang zo sterk niet als bij ‘Under’, het enige nummer van deze cd dat ik ken…

2. Bad Girl (3:13)
Aan het begin van dit nummer lijkt het wel of dit een nieuw Amy Winehouse is, wat uiteraard niet kan. Ook dit nummer is erg rustig, het kan perfect als achtergrondmuziek dienen. Niet eentje dat ik mezelf op een concert zie meebrullen zeg maar. Haar stem is wel enorm herkenbaar, wat een voordeel is tussen de grote concurrentie uiteraard. Niet slecht, maar ook niet super.

3. Broken Record (2:54)
De vorige nummers waren rustig, maar dit is echt een balad. Mooi nummer met mooie lyrics. Dit nummer zou ik zeker opnieuw willen beluisteren. Ik krijg hier het gevoel dat ze meent wat ze zingt, dat het recht uit haar hart komt. Het is een donker nummer, maar daar houd ik eigenlijk wel van. Jammer dat dit net een korter nummer is!

4. Pain Is (3:55)
Van dit nummer bestaat ook een officiële video, dus het zou ook uitgebracht moeten zijn als single geloof ik. Ik heb het nummer echter nog nooit op de radio gehoord. De start van het refrein doet me een beetje denken aan ‘Me & Mrs Jones’ van Billy Paul. Het is een soort van akoestisch nummer. De pijn klinkt echt door in haar stem, en dat maakt dit nummer best speciaal. Volgens mij wordt het na een paar keer luisteren beter, nu ben ik nog niet volledig overtuigd.

5. Get Heavy (3:47)
Van dit nummer vind ik enkel de live versie, en zoals ik al zei ben ik niet echt een fan van haar live performances. Dit nummer lijkt me meer uptempo dan alle vorige nummer samen. Jammer dat ik geen studio versie kan vinden want volgens mij is dit best een leuk nummer! Het heeft een aanstekelijke beat waarop je maar moeilijk kan blijven zitten en  dat vind ik uiteraard iets positiefs!

6. Love to Love You (3:59)
Dit nummer heeft weer die rokerige, jazzy vibe die zo kenmerkend is voor Alex. Het zou kunnen dat ik dit nummer ooit al wel gehoord heb, want het komt me vrij bekend voor. Ik vind het niet slecht maar ze blaast me ook zeker niet omver met dit nummer. Eigenlijk heb ik nog geen enkel stééngoed nummer gehoord en hoop ik dat ze deze tot op het einde van het album bewaard heeft…

7. Reckless (4:14)
Wanneer ik de nummer opzoek merk ik dat ze énorm veel Franstalige fans heeft. Het is zo dat haar stem erg opmerkelijk is, en ook haar genre is niet echt commercieel gericht. Gedurfd, dat wel! Dit nummer is opnieuw vrij rustig, maar wel mooi. Het lijkt wel of de mooiste nummers de echte balads zijn waarbij de pijn in haar stem echt tot je doordringt.  Dit nummer is wel een aanrader!

8. Angelina (3:53)
Van dit nummer vind ik opnieuw enkel een live versie van op een van haar optredens. Ze verrast me echter wel door niet vals te zingen, zoals ze hier in België bij The Voice wel deed. Het nummer is zeker niet verkeerd, hoewel ik het niet meteen op mijn iPod zou gooien. Ik hou nu eenmaal niet echt van nummers waarin een bepaalde naam vaak voorkomt.

9. Under [Pop Version] (3:57)
Aaah, voila: het nummer waarop ik verliefd geworden ben! Het is wel degelijk mogelijk om na één keer luisteren een nummer super goed te vinden. Ik denk dat iedereen dit nummer wel kent. Ik vind de tekst en het ritme en àlles gewoon eigenlijk perfect!

10. Hold Me (3:14)
Ze wordt heel vaak vergeleken met Janis Joplin, deze Alex Hepburn. Of dit effectief zo is laat ik in het midden. Dit nummer is opnieuw vrij rustig, volgens mij is ‘Under’ echt het enige commerciële nummer op dit album, om bekend te worden bij het grote publiek. Hold Me is zeker geen slecht nummer en het is minder donker dan bepaalde andere nummers.

11. Two Point Four (3:28)
Van dit nummer overtuigd de tekst me meteen. Het opent met het volgende: “Everyone wants to go to heaven, but nobody wants to die”, mooi! Het is een gevoelig nummer, met een sterkte lyrics. Dit is zeker een van mijn favorieten. Hoewel ik het niet kon vinden op Youtube, ik ben het ergens anders moeten gaan zoeken. Ik ben blij dat ik toch blijven zoeken ben!

12. Under [Radio Version] (3:58)
Eerlijk gezegd kon ik maar één versie van dit nummer vinden. Ik weet dus niet goed wat nu het verschil is tussen de Pop en de Radio versie… Maar goed, dan had ik het album misschien maar moeten kopen… Dit nummer blijft mijn favoriet, dat is niet veranderd na het luisteren van het gehele album.

Zo, dat was mijn review van elk nummer op “Together Alone”, het album van Alex Hepburn. Eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht. Haar stem is erg speciaal en herkenbaar, maar dat maakt het album op sommige momenten ook wat saai. ‘Under’ blijft zeker weten mijn favoriet. Andere nummers die ik wel kon smaken zijn ‘Broken Record’, ‘Reckless’ en ‘Two Point Four’. Dat zijn dus slechts vier nummers van de twaalf… Mocht je echt fan zijn van haar stem denk ik wel dat het album het luisteren waard is, maar ik zou het zelf dus niet kopen.

Score: 6/10